Els pelegrins de les Useres arriben a Sant Joan de Penyagolosa per a demanar pluja, pau i salut
Esta tradició ancestral és molt sentida al poble, que viu amb devoció un pelegrinatge de més de 700 anys d'història
Només els càntics medievals han trencat el silenci al voltant dels pelegrins durant el dia de travessia. Amb vesta, barret negre, un pal i el rosari, han recorregut el camí de les Useres (Alcalatén) a Sant Joan de Penyagolosa.
Durant la vesprada han fet parada a Xodos per a agafar forces. Són setanta quilòmetres amb un desnivell de mil metres. Els acompanyen centenars de seguidors que formen un verdader seguici.
Com ha explicat a À Punt Georgina Casero, els xiquets del poble descobreixen des de ben menuts la tradició ancestral, coneixent a mesura que creixen el significat del simbolisme i la importància dels pelegrins a la zona.
És el cas dels seus nets, Sergi i Alba, que ja participen en la peregrinació junt amb sa mare, vigilant cada pas de son pare, un dels càrregues que formen part de la comitiva. “És una tradició molt gran. Per a ser pelegrí s’ha de ser nascut al poble. Son pare ha sigut pelegrí, l’avi ha sigut pelegrí i esperem que el xiquet també ho siga”.
Divendres a la nit arriben al santuari de Sant Joan de Penyagolosa, a Vistabella del Maestrat, on compliran amb la tradició: pregàries, càntics i oracions per tal de demanar a Déu pau, salut i pluja per al camp.
Les Useres viu este cap de setmana un dels actes més emblemàtics i emocionants del seu calendari cultural i religiós: el pelegrinatge a Sant Joan de Penyagolosa.
Com cada últim divendres del mes d'abril, els tretze homes que en representació de la figura de Jesucrist i dels dotze apòstols encarnen la figura dels pelegrins, han renovat el vot de tot el poble per a peregrinar al santuari en esta processó penitencial, declarada bé d'interés cultural immaterial.
L'edat dels pelegrins en esta ocasió oscil·la entre 22 i 51 anys, i van acompanyats de tres cantors, el rector, un representant de l'Ajuntament de les Useres, els clavaris, el depositari, les promeses i el grup de les càrregues.
Un recorregut de 35 quilòmetres
Un ritual que ha començat de matinada i en el qual, després de la missa, els integrants de la comitiva han recorregut descalços els carrers del poble damunt d'un mantell d'hedra i en silenci, fins a arribar al Filador, on s'han calçat per a iniciar el recorregut de 35 quilòmetres i implorar amb les pregàries pluja, pau i salut.
Esta peregrinació no és només una expressió de fe, sinó que suposa per a nosaltres un símbol d'identitat col·lectiva en el qual, any rere any, veïns nostres assumeixen este camí amb lliurament i humilitat per a mantindre viva una tradició que ens connecta amb la nostra història i les nostres arrels.
Esta rogativa, els orígens de la qual es remunten al segle XIV, és una de les més emblemàtiques de la província. De fet, també té la distinció al mèrit cultural de la Generalitat i el camí està declarat monument natural del Camí dels Pelegrins.
Dissabte s'iniciarà la tornada
Després de la ruta de divendres, dissabte al matí arribarà el moment culminant amb la Cerimònia del Perdó, que es fa dins del mateix santuari rememorant una tradició ancestral que, segons el costum, ha de continuar en secret i no pot revelar cap dels pelegrins.
Després de la cerimònia, començarà la ruta de tornada a les Useres. Una vegada hauran passat per Xodos, la comitiva arribarà al poble, on entrarà en processó ja a la nit fins a arribar a l'església de la Transfiguració del Senyor.