La Universitat de Lleida confirma l'autoria d'un autoretrat de Sorolla

Representa un jove amb barba encara poc densa, de perfil, encorbat sobre una taula mentre dibuixa

L'autoretrat de Joaquín Sorolla, 'Estudi de bust d'un home' (1995)
L'autoretrat de Joaquim Sorolla, 'Estudi de bust d'un home' (1995) / CAEM
22 de novembre 2022 - 21:19

L’obra Estudi de bust d'un home (1885), de Joaquim Sorolla, és un autoretrat de joventut del mateix artista valencià, que hauria realitzat durant la seua etapa d'aprenent a Roma. Així ho ha confirmat una investigació del Centre d'Art d'Època Moderna (CAEM) de la Universitat de Lleida.

Segons han informat la universitat, es tractaria d'un dels primers autoretrats de Sorolla. Pertany a una col·lecció particular i va ser certificada com a original el 1974 per Francisco Pons-Sorolla i ratificada el 2014 per Blanca Pons-Sorolla, experta en la pintura del mestre qui, a més, va proporcionar un número de catalogació.

El CAEM s'ha centrat en la identificació de la figura i en la documentació de la tècnica pictòrica del Sorolla jove, d'acord amb les tècniques utilitzades pel pintor. En l'estudi s'ha pogut examinar el procés creatiu seguit per l'artista en l'execució de l'obra.

Els investigadors, Jésica Martí Egea i Ximo Company Climent, han explicat que es tracta d'un retrat en oli sobre tauleta, enganxat en una taula més forta. Aquest format menut el feia servir el mestre valencià per a realitzar notes de color i pintura més íntimes, com els autoretrats.

Representa un jove amb barba encara poc densa, de perfil, encorbat sobre una taula mentre dibuixa. Els experts assenyalen que “no desentona amb altres retrats de joventut fets per Sorolla, on s'autoretrata d'esquena en diverses ocasions o, fins i tot, mostrant el seu mateix reflex deformat vist a través d'un espill còncau”.

L'autoretrat de Joaquim Sorolla, 'Estudi de bust d'un home' (1995)
L'autoretrat de Joaquim Sorolla, 'Estudi de bust d'un home' (1995) / CAEM

Per això, la similitud del perfil amb les fotografies del pintor, l'estil íntim en la pinzellada i la utilització del format menut per a obres més personals són uns altres dels arguments que reforcen la identificació d'aquesta obra “poc coneguda” del mestre valencià com a autoretrat seu.

També et pot interessar