Així treballaven els apicultors de fa 7.500 anys

Investigadors de l'UJI localitzen a Terol la millor pintura rupestre trobada fins ara sobre la recollida de la mel, que aporta informació sobre les tècniques d’escalada de la prehistòria

Pintura que investigadors de tres universitats espanyoles han pogut recuperar a Castellote (Terol)
Pintura que investigadors de tres universitats espanyoles han pogut recuperar a Castellote, Terol / Universitat de Barcelona

Investigadors de la Universitat Jaume I de Castelló, juntament amb els d’altres dues universitats, han trobat a Castellote (Terol) la millor escena rupestre de recol·lecció de la mel localitzada fins ara. L’escena, que té uns 7.500 anys d’antiguitat, és la més clara que s’ha recuperat mai. La pintura mostra una persona, amb els trets facials ben definits, pujada a una escala, per a agafar la mel d’un rusc. 

El jaciment on han treballat els investigadors de la Jaume I, de la Universitat de Barcelona, i de la Universitat Politècnica de Madrid, està situat en Barranco Gómez i té un tram central d'uns 12,5 metres, on es distribueixen les pintures en tres panells diferents, segons ha informat la universitat madrilenya.

En el primer dels panells s’aprecia la figura d'una persona pujant per una escala de corda fins al rusc. Més enllà del valor artístic que aquesta pintura rupestre té per a l’art llevantí, l’escena ofereix nous detalls per a conéixer millor el passat. De fet, de l’escena es dedueix que en l'època de la pintura, fa uns 7.500 anys, ja s'empraven tècniques avançades per a escalar, ja que abans de pujar s'ha fixat l'escala dalt, prop del rusc, mentre que un pal a mitjana altura serveix per a assegurar l'escala a la roca i donar més estabilitat.

Al conjunt pictòric on es troba aquesta pintura també hi ha escenes de cacera amb arquers i cèrvids i, en un tercer panell, destaca l’estilitzada figura d'un cérvol. Tant en el dibuix del cérvol com en el de la recol·lecció de mel s'integren elements de la mateixa cova en la composició de la pintura: la recollida de mel està pintada a la paret i en el sostre i usa tots dos suports per a representar millor l'escena, mentre que la boca del cérvol s'insinua deixant expressament un tros de roca sense pintar.

També et pot interessar