Treball sense descans als forns d’Alberic per a fer milers de mones
El caramull daurat i unes quantes fermentacions són el secret del dolç més esponjós d’este municipi de la Ribera Alta
Els forns d’Alberic treballen sense treva estos dies. Encara que les preparen durant tot l’any, amb la Setmana Santa servixen mones a destall i no sols al veïnat. Per telèfon, per internet i, en persona a clients que recorren quilòmetres i quilòmetres, les comandes s’amuntonen estos dies, i això obliga els obradors a treballar sense descans fins a vint hores al dia.
Este municipi de la Ribera Alta manté estos dies la tradició més dolça més viva que mai. Als forns, el ritme és frenètic perquè no es quede cap comanda pendent.
“Són dies de moltíssima faena, treballem fins a vint hores al dia. Tenim el forn sempre ple de gent. Hi ha qui ve des de fa molts anys pel seu panquemao”, explica el forner Miguel Yuste. Per a arribar a tots els encàrrecs, els obradors reforcen personal, però sobretot, recorren a la família: “Recorrem a tots, cosins, tios... tot el que sap fer-ne ve estos dies a ajudar-nos”, admet Yuste.
Encara que el ritme siga frenètic, als forns d’Alberic es continua treballant com abans, amb temps, paciència i ofici. El secret, segons Miguel Yuste, està en la pasta. “El secret està en les fermentacions, que són molt llargues”, aclarix este forner d’Alberic. Com a resultat, s’obté, com fa segles, un dolç esponjós, amb el seu característic caramull daurat, que continua sent protagonista en taules i celebracions durant la pasqua.
Entre el veïnat d’Alberic, que fa gala de poder tastar este dolç tot l’any, també en Setmana Santa, hi ha estos dies clientela vinguda, inclús, de València o punts més llunyans de la geografia que, en passar per l’autovia, no es resistixen a tastar la dolça tradició que elabora Alberic.