Klimt bat rècord a Europa: el seu últim retrat es ven per quasi cent milions d’euros

La Dama amb ventall supera en quasi 24 milions a l’obra més cara adjudicada fins ara al continent, una escultura de Giacometti que va assolir els 75,5 milions

Moment de la subhasta de la Dama amb ventall, que va marcar una fita en les subhastes artístiques d'Europa
Moment de la subhasta de la 'Dama amb ventall', que va marcar una fita en les subhastes artístiques d'Europa / Reuters

Quasi cent milions d’euros. És la ingent quantitat que s’ha pagat en una subhasta per l’últim quadre que va pintar l’austríac Gustav Klimt abans de la seua inesperada mort el 1918. La coneguda com a Dama amb ventall s’ha venut per 85,3 milions de lliures, el que equivaldria a 99,2 milions d’euros, a la casa de subhastes Sotheby's de Londres. Amb aquest import, l'obra es converteix en la més cara subhastada fins ara a Europa i marca un nou rècord per a l'artista.

La Dama amb ventall s’ha convertit en la primera pintura de Klimt que ix al mercat des de fa vora trenta anys i ha superat el rècord que tenia fins ara l'escultura d'Alberto Giacometti Walking Man I, que el 2010 es va adjudicar per 65 milions de lliures, uns 75,5 milions d'euros al canvi actual, que fins ara s’havia convertit en l'obra més valorada en una subhasta europea.

Recuperada del cavallet de l'artista

El retrat on apareix una dona que mai s'ha sabut qui era encara estava sobre un cavallet en l'estudi de Klimt quan l'artista va morir, amb 55 anys, a Viena.

Per als especialistes, la Dama amb ventall combina "tota la destresa tècnica i l'exuberància creativa" que Klimt havia cultivat fins al 1918, quan estava encara en un dels seus moments creatius més destacats.

"La formalitat dels seus treballs més primerencs, que va fer per encàrrec, va donar pas a una nova expressivitat, a una immersió en els motius, el color i la forma encara més profunda i més alegre", afirmava el catàleg de Sotheby's.

Klimt va començar a treballar el retrat el 1917, quan ja era un dels retratistes més celebrats del continent. Malgrat que no li faltaven encàrrecs i podia cobrar més que la majoria dels coetanis, el pintor encara mantenia un espai per a la "llibertat i l'espontaneïtat".

També et pot interessar

stats