La Generalitat introduirà "millores" en el concurs de llibrets del pròxim any després de les crítiques de comissions i juntes

El Generalitat planteja millores per al 2027 amb diàleg amb comissions i juntes falleres per a reforçar transparència, qualitat i equitat dels premis

L'exposició 'El llibret de falla: una oportunidad cultural' del 2022 a l'IVAM
L'exposició 'El llibret de falla: una oportunidad cultural' del 2022 a l'IVAM / IVAM

La Generalitat introduirà “millores” en la convocatòria d’ajudes als llibrets de falla de l’any que ve després de les crítiques formulades per comissions, federacions i juntes locals davant dels canvis aplicats en l’edició actual.

La Direcció General de Política Lingüística ha explicat que, una vegada resolta la convocatòria del 2026, es reunirà amb representants del món faller per a consensuar ajustos que reforcen “la qualitat i la transparència del procés d’avaluació”.

Segons el director general Vicent Satorres, les bases no s’havien modificat des del 2016 i l’actual revisió respon a l’objectiu "d'adaptar-les a la normativa vigent en matèria de subvencions, control i fiscalització, per a garantir una gestió rigorosa, transparent i ajustada a dret dels fons públics".

Fonts del departament defenen que exigir l’acreditació de costos i pagaments dona seguretat a les comissions, garantix igualtat de condicions i assegura que les ajudes es destinen realment a l’edició dels llibrets.

A més, l’administració destaca que la participació creix cada any tant en nombre de falles com en qualitat i diversitat dels treballs, fet que obliga, assenyalen, a una valoració més exhaustiva que inclou criteris literaris, lingüístics, de disseny i de contingut.

"DESVIRTUA L'ESPERIT"

A pesar d'això, prop de 300 persones i diverses entitats falleres han mostrat “profunda preocupació” perquè consideren que els nous criteris prioritzen el volum o la inversió econòmica per damunt de la qualitat literària, la creativitat i el compromís amb la llengua.

Des de Compromís, el regidor Pere Fuset ha qualificat de “lamentable” que es desvirtue el paper dels llibrets, mentre que el síndic Joan Baldoví ha reivindicat el valor cultural d’estos textos, recordant que són part del reconeixement de les Falles com a patrimoni immaterial de la Unesco.

Les entitats crítiques proposen crear un grup de treball estable amb representació fallera per a consensuar les futures bases i convertir les ajudes en un autèntic concurs cultural amb jurat independent, en línia amb l’esperit originari que atribuïxen al primer llibret atribuït a Bernat i Baldoví.

També et pot interessar

stats