De figura autoritària a acompanyant: així ha evolucionat la imatge del mestre

Amb motiu del Dia dels i les Mestres, veus expertes expliquen com el professorat s'ha adaptat als canvis socials

Dues mestres en una classe de primària / À Punt NTC

Aquest dissabte se celebra el Dia dels i les Mestres, una figura que al llarg del temps ha evolucionat i s'ha adaptat als canvis socials. Els professors han passat de ser l'única persona a l’aula que tenia el coneixement i les eines per a imposar-lo, a convertir-se en acompanyants de l'alumnat durant la seua etapa d’aprenentatge, capaços de traure el potencial de cadascú.

Actualment cada vegada més docents posen en marxa projectes educatius d’innovació i solidaris. Un cas de treball amb projectes a l’aula és el del valencià Francesc Nogales, millor mestre de primària d’Espanya, que ensenya jugant.

Després de la pandèmia les famílies s'han adonat de la importància que té la persona que ajuda els fills i filles durant l'etapa escolar i molts han descobert com és de complicada la tasca de canalitzar la curiositat de la canalla i despertar-los l'interés per l'estudi.

La sociòloga Alícia Villar explica que aquesta figura "és clau en les famílies que cada vegada s'impliquen més en l'educació dels més menuts". De fet, segons les dades de l'Institut Nacional d'Estadística, la professió de mestre desperta molta confiança entre la ciutadania a Espanya (59 % de la població).