La cineasta oriolana Elena López estrenarà el seu primer llargmetratge al festival de Canes

La producció El agua, en la qual participa À Punt, es basa en una creença popular sobre les dones i les inundacions i és, per ara, la única aspirant espanyola que competirà en la Quinzena de Realitzadors

Una de les escenes del llargmetratge valencià, en el qual participa À Punt, i que es projectarà en el Festival de Cannes
Una de les escenes del llargmetratge valencià, en el qual participa À Punt, i que es projectarà en el Festival de Canes / À Punt NTC

La pel·lícula El agua, de la directora oriolana Elena López Riera, s’estrenarà en el Festival de Canes. El film, participat també per À Punt, s’estrenarà mundialment dins de la Quinzena de Realitzadors d’aquest reconegut festival, on competirà.

Produïda per Alina Film, Suica Films i Les Films du Worso, amb el suport de l'Institut Valencià de Cultura, l'ICAA i la participació d'RTVE i À Punt Mèdia, la pel·lícula es distribuirà a Espanya per Filmin.

Ho valora com "un premi"

Elena López Riera des de feia quatre mesos "es mossegava" la llengua per a no revelar que la nova producció estaria en la Quinzena de Realitzadors del Festival de Cannes, un fet que valora com "un premi", que permet compensar al seu equip per l'esforç, segons ha reconegut.

La directora cinematogràfica destacava que estava feliç no sols per ella, sinó també per tot l'equip que l'ha acompanyada i que "han posat molt d'afecte i molta faena" a la pel·lícula. "És l'única manera de poder retribuir-los, d'estar a l'altura del treball que elles han fet", afegia.

La seua és, de moment, l'única pel·lícula espanyola que participarà en el pròxim Festival de Cannes, dins de la Quinzena de Realitzadors.

El agua comença en un xicotet poble del sud-est d'Espanya. Una tempesta amenaça de tornar a desbordar el riu que el travessa. Una vella creença popular afirma que algunes dones estan predestinades a desaparéixer amb cada nova inundació perquè tenen "l'aigua dins".

Ana (Lluna Pàmies) viu amb la mare (Bàrbara Lennie) i amb l'àvia (Nieve de Medina) en una casa a la qual la resta del poble mira amb suspicàcia. Enmig de l'atmosfera elèctrica que precedeix la pluja, Ana coneix José (Alberto Olmo), alhora que lluita per ventar els fantasmes.

La cineasta valenciana Elena López Riera té una reconeguda carrera com a curtmetratgista a escala internacional. El seu primer curtmetratge, Pueblo (2015) també es va estrenar en la Quinzena de Realitzadors del Festival de Canes i Las vísceras (2016) en el Festival de Locarno.

'Los que desean', amb reconeixement internacional

El seu últim treball, Los que desean (2018), va obtindre nombrosos guardons internacionals, entre els quals hi ha el Pardino d’Or al millor curtmetratge en el Festival de Locarno; una menció especial del jurat en el Festival de Sant Sebastià-Zabaltegi;, el Gran premi de Zinebi; el Gran Premi a Vila do Conde i una nominació als EFA, a més de participar com a videoinstal·lació en el MOMA PS1 com a part d'Openhouse Spring Exhibition.

En el cas de la seua última producció, El agua, va participar en les residències de la Cinéfondation del Festival de Canes (premi millor projecte CNC) i Ikusmira Berriak - Festival de Sant Sebastià (Premi Rec Grabakdeta).

Sobre aquest nou projecte, Elena López Riera ha destacat l'empremta que li va deixar Oriola, d’on és natural i on va créixer: "És un lloc on es barregen constantment la crònica quotidiana amb els relats fantàstics. Em vaig criar en un ambient predominantment dominat per dones (ma mare, les meues ties, les meues àvies, les meues veïnes) que passaven les hores contant aquestes històries, transmeses de generació en generació, i que barrejaven sempre fets reals amb elements fantàstics i tradicions locals. Crec que si faig cinema, és gràcies a elles", explicava. 

També et pot interessar