De banyeres de l’antic hospital de Bétera a obres d’art

Dues artistes s’inspiren en els sanitaris del centre de salut mental per a plantejar una reflexió sobre el paper d’aquests centres com a "mirall de la societat"

Banyeres d'escaiola com les de l'antic centre de salut mental de Bétera que denuncien el paper d'aquests centres
Banyeres d'escaiola com les de l'antic centre de salut mental de Bétera que denuncien el paper d'aquests centres / Centre Cultural La Nau

De recipient per a la higiene personal a obra d’art. Dit en unes altres paraules: d’estar en la intimitat del bany a estar exposades al públic en un edifici històric. O el que és el mateix, de ser les banyeres de l’antic hospital psiquiàtric de Bétera a ser objecte de culte artístic.

És l’evolució de les banyeres de l’últim hospital psiquiàtric de la província de València, que s’han convertit en motiu d’inspiració d’una instal·lació artística de Patricia Gómez i María Jesús González, que es pot visitar al claustre del Centre Cultural la Nau, a València.

A través de l’exposició "Stultifera navis. Restes del naufragi", aquestes dues artistes han recuperat les banyeres de l’antic hospital de Bétera per a reflexionar sobre la figura del manicomi com a "mirall de la societat".

La instal·lació es compon de tretze peces escultòriques, realitzades a partir d'un dels elements amb una presència molt significativa en tota institució psiquiàtrica: les banyeres. Aquesta mostra artística s'inaugurarà aquest dilluns.

Les obres, que formen part d'un treball més ampli dedicat a explorar la memòria de l'últim hospital psiquiàtric de València, indaguen en la història de l'antic Hospital Pare Jofré de Bétera per a replantejar-se el paper d’aquests antics centres de salut mental. Tot el material que completa la instal·lació, com els ferros de l'estructura, és reciclat i prové del psiquiàtric de Bétera.

Stultifera navis. Restes del naufragi es materialitza en tretze motles d'escaiola fets a partir del volum negatiu dels buits ovalats de tretze banyeres, amb la pàtina de la brutícia i del temps.

Els sediments del pas del temps

Utilitzant cada banyera com a matriu, i l'escaiola com mitjà d'impressió, els volums positius dels buits de les banyeres registren l'estratificació dels sediments que ha deixat el temps que ha transcorregut des del moment del naufragi fins ara.

A més, les artistes complementen amb aquesta instal·lació el projecte Espills del món, que pot visitar-se a la Sala Oberta de l'edifici fins el 23 d'octubre. La instal·lació es compon de 113 espills originals del centre de Bétera, mitjançant els quals es qüestiona la concepció històrica i social de la bogeria com a condició simètricament oposada a la raó.

Aquesta instal·lació ocuparà el claustre del Centre Cultural La Nau fins el 23 d'octubre, quan també acaben els altres projectes expositius de 'La Nau dels bojos. Una odissea de la desraó', una mostra que convida a la reflexió sobre la relació de la societat amb la bogeria des de fa més de sis segles, amb València com a eix central.

També et pot interessar