09.06.2023 | Les notícies de la nit

65 min. Informatius Ràdio
tp

En 'Les notícies de la nit' hem abordat el procés de conformació de la coalició Sumar, que impulsa Yolanda Díaz, de cara a les eleccions del 23 de juliol. Quasi al límit, tres hores abans que s'acabara el termini, Sumar ha arribat a un acord amb Podem per a anar junts en totes les circumscripcions, malgrat les amenaces de la direcció dels morats que anirien en solitari a la Comunitat Valenciana a causa de les exigències de Compromís i també malgrat les denúncies de vetos per part de l'equip de Yolanda Díaz a la ministra Irene Montero perquè no vaja en les llistes. 

Una coalició a la qual s'han integrat un total d'11 partits, entre ells Compromís i Esquerra Unida del País Valencià, que tindran els tres primers llocs de la llista per València (els dos primers per a la coalició valencianista). L'acord preveu que Compromís tinga el número 2 de totes les circumscripcions i que Sumar designe el cap de llista per Alacant. En el cas de Castelló, el número 1 l'ocuparà un nom de consens. L'acord arreplega tindre autonomia parlamentària, un fet que es traduiria en disposar d'un grup valencianista propi a la cambra baixa sempre que es donen els números necessaris.

Mentrestant, a Vilafranca, als Ports, massiva manifestació en rebuig al tancament anunciat per Marie Claire, una empresa històrica i cabdal en el teixit econòmic i social de la comarca. La protesta ha coincidit amb la segona reunió negociadora de l'ERO, que afecta 300 persones, i amb una taula d'alcaldes i alcaldesses dels municipis afectats. Demanen solucions per a la viabilitat de la fàbrica. 

Encara en economia, el Ministeri d'Indústria ha avançat el calendari per a la segona convocatòria del Perte del cotxe elèctric, fons europeus que podrien servir d'impuls definitiu a l'arribada de Tesla a la Comunitat Valenciana. Això significa que abans que acabe l'any ja arribarien els fons europeus que pot rebre l'empresa nord-americana per a la seua gigafactoria que té Xest encarrilada com la ubicació favorita. La connexió directa amb l'A-3, a un pas de l'A-7, a 40 minuts del port de València i amb el corredor mediterrani ferroviari en perspectiva hi juguen a favor. 

I en un dia amb un vent de ponent que ha fet augmentar les temperatures, els recordem que el 80% dels ofegaments infantils tenen lloc en piscines privades, on no hi ha socorristes. Les desgràcies passen sempre en piscines de xalets o comunitats, on pensem que tot està controlat. Estos espais aquàtics poden ser molt perillosos, especialment per als menors de 5 o 6 anys. En eixes edats per poca aigua que hi haja pot haver-hi un ofegament, com adverteixen les veus expertes. Aquestes i altres notícies, en el nostre pòdcast. 

stats