La sindèmia, l’altra pandèmia aparellada a la Covid-19
La pandèmia afecta de manera diferent cadascú, depenent de circumstàncies prèvies. Els científics ho denominen ‘sindèmia’.
La incidència de la Covid és diferent atenent circumstàncies com la desigualtat i la pobresa, el que en termes científics s'anomena sindèmia. D’acord amb aquest concepte, una pandèmia irromp en una població i interactua amb unes altres pandèmies ja presents en la societat, com ara les malalties cròniques. Per aquesta raó, l’impacte de la Covid-19 no és el mateix en tots els ciutadans.
El nivell socioeconòmic repercuteix moltes vegades sobre l’exposició i la incidència de la malaltia en un determinat col·lectiu, com assenyala Carmen Vives, catedràtica de Salut Pública de la Universitat d’Alacant. La vulnerabilitat és un altre dels aspectes que condiciona l’impacte de la pandèmia. Les persones majors, amb malalties cròniques tenen més probabilitats de patir greument la Covid-19.
I si comparem els estats, segons adverteix Carmen Vives, és evident l'evolució diferent que s'observa al sud i al nord d'Europa, depenent de les condicions socioeconòmiques.
A més de reforçar el sistema de salut pública i de vigilància sanitària, cal assumir que estem en una crisi econòmica sense precedents i que s'han de fer canvis estructurals. Per a molts científics és urgent una avaluació de la gestió que s'ha fet contra la Covid i saber què hi ha fallat i, sobretot, què ha funcionat per a compartir l'experiència.
Més llegit
-
València recupera un vol directe a Nova York quasi quinze anys després: United Airlines connectarà les dos ciutats el juny del 2027
-
Tres ferits, dos greus procedents de Luxemburg, en un aparatós accident a l'AP-7 a Ondara
-
Investiguen el cas del cadàver d'una dona de 64 anys que han trobat a la platja de Puçol
-
Detenen a Gandia el treballador d'un banc per estafar 25.000 euros a una clienta d’avançada edat
-
Kareem Tunde se’n va al West Bromwich Albion
-
Un meteostunami o rissaga sorprén els banyistes de les platges de Santa Pola, Dénia i Xàbia