Professionals de la sanitat defenen l'atenció en valencià

600 professionals contesten als col·legi de metges de València i Castelló i reivindiquen el dret a ser atesos en la llengua pròpia.

Professionals de la sanitat defenen l'atenció en valencià
Professionals de la sanitat defenen l'atenció en valencià

Amb el projecte de la llei de funció pública en tramitació, el requisit lingüístic del valencià s'ha convertit en una qüestió polèmica. La llei contempla que s'establisca la competència lingüística per a accedir als llocs de treball. Tanmateix, els col·legis de metges de València i Castelló s'oposen a aquest requisit, reivindiquen que no s'aplique al personal sanitari i que es prioritze “l'atenció sanitària sobre la capacitació lingüística”.

Des del col·legi de metges de València estimen que el valencià “ha de ser un mèrit, mai un requisit”, com han expressat en un comunicat, al qual es va sumar el Col·legi de Metges de Castelló (Comcas). Des del Comcas manifesten que el valencià “no ha de ser un requisit que determine qui pot exercir ací i qui no”.

En resposta a aquest posicionament, s'ha creat t la plataforma Sanitat en valencià, que dona veu al personal sanitari que reivindica que es garantisca el valencià en els centres públics sanitaris. Així ho exposen en un manifest que han signat 615 professionals.

En el text estableixen que la llengua no ha de ser una forma de discriminació als usuaris dels sistema de salut valencià. Així mateix, recorden que a la Comunitat Valenciana hi ha dos idiomes oficials i “com a servidors públics hem d’atendre cada usuari en l’idioma oficial que aquest ens demane”. D’aquesta manera, els professionals sanitaris mostren el rebuig als comunicats dels col·legis de metges de València i Castelló.

“El més important és que els pacients s'expressen en la seua llengua”, així ha opinat el metge de família del centre de salut de Torreblanca, Javier Sorribes, un dels professionals que ha signat el manifest de “Sanitat en valencià”. Com explica aquest sanitari, quan els usuaris parlen en una llengua que no és la seua

“es perden els matisos” i això repercuteix en el diagnòstic. Una qüestió que, segons ha explicat Sorribes, afecta directament a la qualitat assistencial i per tant és essencial que el personal dels centres sanitaris entenga i parle el valencià.

Per la seua banda, Anna Ávila, psicòloga de la Unitat Sexual i Reproductiva del Departament de Salut de Castelló i que també s'ha sumat a la reivindicació, ha apuntat que “és important respectar la llengua i que no siga un element de discriminació”. Al seu parer, els professionals han de formar-se per a garantir que els pacients puguen ser atesos en valencià i que la qüestió de la llengua 2no supose un hàndicap”.

També et pot interessar