Instagram desplaçarà Twitter com a font per a informar-se, segons Digital News Report 2020
L'estudi també apunta que Facebook continua sent la principal xarxa social per a estar al dia de l’actualitat, seguida de YouTube.
Compartir imatges, seguir influencers, però també informar-se. Instagram ja no és només una xarxa social on es poden trobar tendències en fotografia, de menjar, o de roba. L’ús del canal per a estar al dia de l’actualitat s’ha duplicat en els últims dos anys, segons l’informe 2020 Reuters Institute Digital News. La tendència és especialment marcada entre els més joves, l’anomenada generació Z, que abasta les edats des dels 18 fins als 24 anys.
De fet, a Espanya al voltant del 26% dels joves en aquesta franja d’edat van triar Instagram com a font de notícies, un percentatge en línia amb altres països, com ara els Estats Units, el Regne Unit o Alemanya. En canvi, la joventut espanyola no empra tant Snapchat o TikTok per a aquesta finalitat, només un 1%, a diferència de països com el Regne Unit, on el percentatge és el 19%.
Instagram ha experimentat una clara tendència a l’alça com a font d’informació els últims anys. Mentre fa cinc anys només un 3% l’emprava amb aquesta finalitat, enguany un 11% l’utilitza per a conéixer l’actualitat, la qual cosa la situa a només un punt de Twitter, que es troba en el 12% d’usuaris que l’empren per a estar al dia. És per això que l’informe prediu el sorpasso d’Instagram a Twitter en poc de temps per a informar-se.
La batalla entre Facebook i Google
Dos dels grans gegants tecnològics, Facebook i Google, batallen per a aconseguir una bona porció del pastís de les audiències en línia. Mentre l’ús genèric de Facebook i YouTube (aquesta última, propietat de Google), està pràcticament equiparat, no és així pel que fa a la informació. La xarxa de Mark Zuckerberg continua sent la preferida per a informar-se, amb un 36% d’audiència, mentre que YouTube concentra el 21%.
Tanmateix, unes altres dos marques de Facebook, com són WhatsApp i Instagram, mantenen la tendència a l’alça, així com Facebook Messenger. El cas d’Instagram és destacable, ja que és una xarxa que ha sabut traure partit a formats com les stories o els vídeos curts, amb IGTV.
Principals fonts de desinformació
Contrasta la tendència creixent de l’audiència per a informar-se a través dels canals socials amb la desconfiança que aquests desperten com a fonts d’informació veraç. Segons l’informe, un 40% dels usuaris i usuàries veuen les xarxes socials com la font principal de desinformació; seguides dels portals webs i les apps, amb un 20%; les aplicacions de missatgeria instantània, com ara WhatsApp, amb un 14% ; i per últim, els cercadors web, com Google, amb un 10%.
Les consideracions també difereixen segons la part del món consultada. Per exemple, en alguns països de l’hemisferi sud, com ara el Brasil o Xile, consideren que WhatsApp i altres aplicacions de missatgeria instantània són les que porten més notícies falses.
Les noves formes de consum d’informació
Les dades de l’informe estan marcades per la irrupció del coronavirus, que ha modificat o intensificat tendències pel que fa al consum de mitjans. La televisió ha aconseguit recuperar un poc d’audiència per la crisi, però la tendència de la informació en línia continua imparable. La premsa escrita és la que continua a la baixa; el consum de diaris escrits s’ha reduït en els últims set anys a més de la meitat.
Per això, es conclou que la pandèmia servirà per a accelerar processos ja iniciats, com ara el canvi estructural dels mitjans cap a la digitalització, els continguts a través dels telèfons mòbils, la informació en xarxes socials o les videotelefonades, uns canvis que, segons els experts, han arribat per a quedar-se.