Directes
Ara en la televisió
ATRAPA'M SI POTS
Podríem fer-ho millor: streaming

El govern espanyol proposa alternar docència presencial i en línia en les universitats amb torns rotatoris

El Ministeri d'Universitats aconsella als centres tindre un pla de contingència per si cal "un canvi massiu i immediat" en la docència en línia.

Una aula universitària en una imatge d'arxiu / À Punt

El Ministeri d'Universitats ha publicat unes recomanacions per al pròxim curs en què proposa que siga cada universitat la que calcule els coeficients d'ocupació de les activitats docents i investigadores per a decidir si es poden impartir de manera presencial o virtual.

En l'informe “Recomanacions del Ministeri d'Universitats a la comunitat universitària per a adaptar el curs universitari 2020-2021 a una presencialitat adaptada”, que s'ha donat a conéixer aquest dijous, el departament encapçalat per Manuel Castells suggereix diverses pautes que són només una “orientació per a la comunitat universitària per al desenvolupament de l'activitat en el període de l'anomenada nova normalitat durant el qual l'amenaça de la Covid-19 continua vigent”.

Per a calcular els coeficients d'ocupació teòrics, el Ministeri d'Universitats proposa dividir el nombre d'estudiants matriculats en una activitat per la capacitat de la instal·lació, tenint en compte la separació d’1,5 metres entre els ocupants. I s'hauria de traure el coeficient real dividint la xifra de l'alumnat matriculat per la capacitat real de les instal·lacions.

Si el càlcul del coeficient d'ocupació real és superior al coeficient d'ocupació teòric, el document d'Universitats conclou que “l'activitat no podrà desenvolupar-se de manera presencial íntegrament i les universitats haurien de prendre les mesures pertinents perquè es puga dur a terme en línia”. En eixe cas, com que l'espai de les instal·lacions és insuficient per a albergar tot l'estudiantat respectant el metre i mig de distància, el Ministeri d'Universitat suggereix que les classes es retransmeten telemàticament perquè part de l'alumnat les seguisca des de casa, i altra part estiga presencialment en l'aula. Però apunta, també, que caldria fer rotacions periòdiques perquè tots alternen les dues modalitats d'ensenyament, tot i que no especifica amb quins criteris.

Per contra, si el coeficient d'ocupació real és inferior al teòric, Universitats veu amb bons ulls que l'activitat en qüestió es desenvolupe de forma presencial, sempre que es garantisquen les mesures de distanciament físic i d'higiene que estiguen vigents quan comence el curs.

A la Comunitat Valenciana les universitats i la Generalitat ja han acordat implantar una fórmula híbrida mitjançant una modalitat semipresencial per al curs vinent, almenys durant el primer quadrimestre. D'aquesta manera, les sessions teòriques s’impartiran en un sistema no presencial i les pràctiques tindran “la major presencialitat possible”.

El Ministeri d'Universitats reconeix que hi ha "escassetat" de docents a curt termini, i per això desaconsella doblar les classes per grups per a mantindre la presencialitat als centres d'estudi perquè això implicaria "una sobrecàrrega insuportable per al cos docent".

D'altra banda, demana a cada universitat que, en col·laboració amb l'administració educativa, establisca un pla de contingència abans de començar el curs que permeta "un canvi massiu i immediat" a un sistema de docència en línia si la situació sanitària així ho requereix. Aquests plans de contingència han d'incloure plans de formació per al professorat en l'ensenyament a distància, adaptació dels sistemes d'avaluació i establiment d'horaris per a tutories o seminaris.

A totes aquestes consideracions del Ministeri d'Universitats, s'afig el document elaborat juntament amb el Ministeri de Sanitat amb les mesures de prevenció i higiene davant de la Covid-19 per a centres universitaris en el curs 2020-2021: