Les empreses d'activitat essencial hauran d'expedir un certificat per a facilitar la mobilitat del treballadors
El trànsit cau un 40% a les grans ciutats en el primer dia laborable sense activitat econòmica no essencial.
Les empreses que presten serveis essencials i no estiguen afectades per l’orde d’aturada de l’activitat econòmica hauran d’expedir als empleats una "declaració responsable” per a facilitar-los els desplaçaments. Aquesta declaració servirà per a certificar que el treballador no està inclòs en el supòsit de permís retribuït recuperable i justificar la seua mobilitat en els controls de l'exèrcit i les forces i cossos de seguretat de l'Estat. En el cas dels treballadors i treballadores autònoms bastarà amb qualsevol document o contracte que avale que l'activitat està relacionada amb les considerades essencials.
Així ho ha avançat en roda de premsa el ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, que ha explicat que Sanitat publicarà aquest dimarts l’orde que activa aquesta disposició.
A preguntes dels periodistes, Ábalos ha justificat la interrupció de l’activitat econòmica no essencial perquè, segons ha dit, “l’alternativa era molt pitjor” ja que suposaria el cessament indefinit de l’activitat en alguns sectors. En canvi, explica el ministre, s’ha proposat homologar la suspensió de l’activitat al dies festius de Setmana Santa, i que les plantilles recuperen després el temps no treballat. “Estem plantejant que huit dies laborals siguen festius, perquè necessitem reduir l’activitat dues setmanes per a controlar l’epidèmia”, ha dit Ábalos. L’alternativa, ha insistit, era entrar en un escenari de més incertesa sobre el control de l’epidèmia.
“Si el govern pren aquestes mesures tan dures no és per a agradar, és perquè fa falta. I el cost l'hem d'assumir, perquè és la nostra obligació i la nostra responsabilitat”, ha explicat el titular de Transports en relació amb les crítiques a la gestió per part de l’oposició.
La mobilitat, en xifres testimonials
Mentrestant, la mobilitat continua caient a xifres testimonials. Segons les dades facilitades pel ministre, aquest primer dilluns laborable amb orde d’aturada de l’activitat no essencial s’ha constatat un descens del 40% en els passatgers dels serveis de rodalies ferroviàries en grans ciutats com Madrid i un altre 30% en l’entrada de vehicles lleugers respecte de fa una setmana. Però la mobilitat caurà molt més, perquè dimarts expira la moratòria que el govern ha concedit a les empreses perquè gestionen l’aturada durant aquesta quinzena.
Tot després d’un cap de setmana amb mobilitat novament residual, amb un 97% menys de passatgers de ferrocarril de mitjana i llarga distància, un 92% menys en el de rodalia a les grans ciutats o un 93% menys d’activitat als aeroports més importants. Pel que fa al transport per carretera, les connexions interurbanes han caigut un 98% i el trànsit a les grans ciutats un 84%.
El Ministeri de Transports i Mobilitat instarà a les administracions públiques perquè reduïsquen l'oferta de transport públic a un servei de cap de setmana, a fi d'adequar-la al descens dels moviments de la ciutadania com a resultat de les restriccions de l'estat d'alarma.
Més llegit
-
Calculadora de sou | Cobres molt o poc respecte a la mitjana de la població valenciana?
-
El Festival de les Arts i el BigSound hauran de canviar d'ubicació arran d'una sentència judicial
-
Complicat rescat a València: salven un operari atrapat mentre podava una palmera
-
La PAU del curs 2025-2026: La convocatòria ordinària se celebrarà els dies 2, 3 i 4 de juny i l’extraordinària els dies 30 de juny i 1 i 2 de juliol
-
Intervenen 3.289 quilos de marihuana procedent del Canadà al port de València
-
El Congrés convalida el decret anticrisi que rebaixa l'IVA de la llum, el gas i els carburants
Més vist
Més escoltat
-
25.03.2026 | 90 minuts
-
26.03.2026 | Amunt i avall | Tercera Part
-
25.03.2026 | 'Les Cases Buides', el documental que retrata la realitat de les vivendes abandonades en la Safor
-
26.03.2026 | Les notícies del migdia
-
25.03.2026 | ContrÀpunt
-
25.03.2026 | Anna Albaladejo presenta “Ací, on floreixen les tortugues”,