Els deu consells clau per a teletreballar i no morir en l'intent
El Col·legi Oficial de Psicologia de la Comunitat Valenciana elabora una guia amb les pautes per a gestionar el treball des de casa.
Entre els canvis arribats amb la pandèmia de Covid-19 es troba la implantació pràcticament obligada del teletreball durant el confinament. Abans del coronavirus, menys del 5% dels treballadors espanyols treballaven a distància, aquesta xifra s'ha multiplicat en aquests mesos i s’ha superat el 30%. Aquesta situació pot generar incomoditat, resistència a la tecnologia, inseguretat quant a les nostres capacitats i productivitat, sensació d'aïllament, falta de compromís, por de perdre el control dels col·laboradors i dificultats a l'hora de conciliar amb la família.
Per tot això, i quan falta una setmana perquè el 13 d'octubre entre en vigor el real decret llei sobre el treball a distància, el Col·legi Oficial de Psicologia de la Comunitat Valenciana, en col·laboració amb la Confederació Empresarial de la Comunitat Valenciana, ha elaborat una guia en la qual ofereixen pautes clares per a ajudar a l'adequada gestió personal del teletreball.
Les recomanacions se centren en quatre àrees, segons ha explicat a À Punt Pilar del Pueblo, psicòloga del Treball. La primera seria preparar-nos per a poder connectar i desconnectar. El pas següent seria organitzar la nostra productivitat personal. "La tercera àrea té a veure amb continuar mantenint aquest vincle i cohesió social i, finalment, treballar la incertesa i traure les nostres fortaleses, és a dir, entrenar la resiliència", destaca l'experta.
A partir dimarts vinent s'obrirà un termini de tres mesos perquè l'empresa i el personal acorden les condicions per escrit del treball a distància. El vicedegà del col·legi, Òscar Cortijo, ha indicat a À Punt que hi ha uns punts clau perquè el teletreball s'implante amb èxit, com són "un canvi de mentalitat de la manera en què entenem el treball, la formació i la capacitació de directius i treballadors i el disseny d'un pla per a implementar el teletreball". Amb el teletreball l'horari es flexibilitza i dona pas a l'autogestió del temps, l'autonomia i la responsabilitat del treballador, mentre que "l'ocupador haurà de deixar de costat el mesurament de temps per a valorar el treball per projectes i objectius", apunta Cortijo
La guia se centra en quatre àrees i setze pautes que reflecteixen molt bé els aspectes en els quals cal focalitzar-se per a aconseguir mantindre el nivell d'eficàcia i benestar necessaris:
1.- Prepara la teua ment
El nostre cervell és el nostre gran aliat, hem de donar-li senyals i pautes clares que ajuden en el nostre rendiment.
- Posa la teua ment en 'on'
Mantín la mateixa rutina pel que fa als horaris i hàbits que feies abans, quan et preparaves per a anar a la faena (horari, desdejuni, arreglar-se, esport…). El nostre cervell necessita continuar amb aquestes pautes i conductes que l'ajuden a posar-se en el mode treball.
- Crea el teu nou espai de treball
Acudeix al teu espai de treball i crea un entorn físic, adaptat al lloc i a les dimensions, que et recorden que aquest és el teu “nou lloc” de gestió de tasques. Ajuda a tindre elements d'oficina, documents de treball i carpetes, el logo de l'empresa, etc.
- Realitza algun ritual de connexió mental i digital
Si abans saludaves els companys, ara també pots fer-ho, aprofita la mateixa tecnologia, (Whatsapp, videotelefonada, etc., en què pugues tindre l’espai de trobada per a compartir alguns minuts d'interacció social).
- En acabar, elabora un ritual de desconnexió
Acomiada't dels companys, deixa una llista de tasques per a l'endemà, ordena els papers, tanca la sessió de treball i connecta amb les teues altres àrees. Un aspecte que queda regulat en la llei del teletreball a Espanya.
2.- Organització i productivitat
Conciliar la vida professional amb la personal és una necessitat. Negocia amb l'empresa el teu horari i amb l'entorn familiar el temps que dedicaràs al teletreball.
- Prepara una llista ordenada de tasques i assigna'ls la duració i l’horari
Mantín a la vista la llista. Per a ser productius, necessitem saber què és l'important ara i no distraure'ns amb l'entorn. Pot costar més mantindre l'atenció. Per tant, programa tasques i enfoca't a acabar-les. Això et donarà sensació de control i productivitat.
- Organitza els horaris de treball amb els teus
Reserva espais de més concentració, com ara reunions i contactes telefònics, amb altres espais on les interrupcions familiars, que és molt possible que tinguem, no suposen un estrés afegit. És recomanable que els espais per a la concentració coincidisquen amb la realització de tasques cognitives també de la resta de família (deures, el teletreball d'altres familiars, estudi, etc.)
- Utilitza els mitjans i les eines tecnològiques que t'ajuden a ser eficient
Hi ha moltes opcions, la majoria d'organitzacions estan posant a disposició dels seus empleats aquests mitjans. Cerca la manera que la tecnologia siga la teua aliada i bona companya. Demana ajuda en la teua organització.
- Planifica moments per a descansar
Una pausa per a recobrar forces i realitzar uns estiraments, si és possible.
3.- Comunicació i cohesió d'equip
És necessari continuar tenint contacte entre companys i el suport de l'equip perquè la distància física no siga una distància personal.
- Estableix canals i normes de comunicació fluida
A través dels mitjans disponibles, acorda amb els teus companys moments de telefonades i reunions per a tractar diferents assumptes i mantindre la cohesió. És necessari marcar normes per a la participació (micròfons tancats, torns de paraula, temes de la reunió concrets, etc.).
- Cohesió formal i de contingut
Les reunions virtuals seran el punt de trobada per a marcar objectius, centrar l'atenció en la productivitat i el repartiment de tasques, així com solucionar consultes, inquietuds i escoltar l'equip i treballar la cohesió per tasques.
- Cohesió social i emocional
Una vegada els procediments i les tasques són clars, la relació i la unió entre els col·laboradors és la que garantirà el compromís i la qualitat de la faena. Podeu, per exemple, connectar-vos per a compartir “un café virtual”.
- Empatitza amb els companys
Interessa't pels altres, què els preocupa, com se senten i com estan portant aquesta situació. Comparteix les teues inquietuds, preocupacions i sentiments per la dificultat d'obtindre informació a través de la comunicació no verbal. Hem d'aprendre a escoltar-nos de manera més activa.
4.- Gestiona l'ansietat i l'estrés
Les emocions de por, ira, enuig i tristor poden aparéixer en alguns moments. És lògic en aquesta situació que vivim, reconéixer-la i acceptar-la ens ajudarà a gestionar-la.
- Mantín el cap ocupat en el que podem fer
Arran de situacions d'incertesa com la que vivim, és important mantindre el cap ocupat en el que està a la nostra mà fer per a afrontar-la i centrar-nos en quines solucions i idees podem dur a terme per a tindre més recursos professionals i com si estiguérem en l’empresa.
- Evita la 'infopandèmia'
És important centrar-se en els canals oficials i no compartir rumors alarmistes. Maneja sempre informació contrastada per a establir les decisions relacionades amb les teues tasques
- Genera recursos de resposta
En vista de les diferents notícies i fets diaris adversos, respira i després, planteja't què està en la teua zona de control i què et pot ajudar per a afrontar-ho. Mantín l’atenció i l’esforç a generar recursos de resposta. Recorda què t'ha servit a tu i a la teua organització, a tirar endavant en situacions semblants, què podríem fer hui que demà ens faça estar més forts i més preparats davant la incertesa.
- Acudeix a professionals
Si sents que tot això et supera, acudeix a un professional de la psicologia. Consulta en el web del Col·legi Oficial de Psicologia de la Comunitat Valenciana qui està col·legiat per a garantir la qualitat del servei.