La Conselleria d’Economia ha resolt el 84% dels ERTO que s'han presentat

La Direcció General de Treball ha resolt en un mes les mateixes peticions d’ERTO (51.078) que en els últims 59 anys.

Una treballadora a la cuïna d'un establiment de restauració
Una treballadora a la cuïna d'un establiment de restauració / Kiko Delgado (Efe)

La Direcció General de Treball, Benestar i Seguretat Laboral ha resolt 51.078 expedients de regulació temporal d’ocupació (ERTO) que afecten 265.952 treballadors de la Comunitat Valenciana. Fins al 20 d’abril s’han presentat 61.428 expedients per a 366.596 treballadors. En aquests moments s’haurien resolt el 84% dels ERTO, que representen el 73% del total de treballadors i treballadores del tota d'expedients que s'han presentat.

Treball, un organisme que depén de la Conselleria d’Economia, acostumava a rebre un miler de peticions d’ERTO al mes. El volum d’expedients que s’han processat durant l’estat d’alarma equival a tots el que s’han resolt en els últims 59 anys, segons un comunicat que ha emés la Conselleria, fet que mostra l’excepcionalitat del moment.

Els ERTO radiografien el teixit productiu valencià

Les dades reflecteixen l’impacte de les restriccions de l’estat d’alarma i la crisi del coronavirus en el teixit productiu valencià. La gran majoria d’ERTO s’han presentat en el sector serveis, amb el 88,9%, i amb el 80,5% del total de les plantilles afectades. La indústria representa el 5,4% de les sol·licituds i el 14,7% de treballadors.

El 90,5% de les resolucions corresponen a empreses de menys de deu persones empleades i el 8,8% en tenen entre 11 i 50.

La suspensió de contractes és l'opció majoritària per a les empreses, seguida per la reducció de jornada i la combinació de totes dues. L'extinció col·lectiva no ha sigut significativa.

La força major ha motivat el 98,4% dels expedients. L'1,6% restant respon al nombre de sol·licituds per raons econòmiques i productives, que comença a créixer i, segons Economia, experimentarà un increment probablement, a partir del cessament de l'estat d'alarma.

Agilitzar els tràmits per a accelerar el cobrament de les prestacions

Cada vegada que rep una petició d’ERTO, la Direcció General de Treball ha de comprovar si es compleix el motiu de força major al·legada per l'empresa i emetre la resolució estimatòria o desestimatòria. Amb tot, la velocitat amb què es processen aquests ERTO és determinant per a començar a cobrar la prestació per desocupació. Per això la prioritat és agilitzar al màxim el procés, segons ha destacat el conseller d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, Rafa Climent.

Per a aconseguir-ho el departament ha reforçat la plantilla que tramita els expedients, amb la incorporació de 30 persones, ha sistematitzat les sol·licituds homogènies i ha ampliat els terminis de resposta de les sol·licituds a fi d’evitar el silenci administratiu.

També et pot interessar