“Confinamiento”, paraula de l'any per a la Fundéu
El terme ha marcat bona part de 2020, protagonitzat per la pandèmia de la Covid-19.
“Confinamento” és la paraula de l'any 2020 per a la Fundació de l'Espanyol Urgent (FundéuRAE), promoguda per l'Agència EFE i la Reial Acadèmia Espanyola. Definit com “aislamiento temporal y generalmente impuesto de una población, una persona o un grupo por razones de salud o de seguridad”, el mot ha marcat bona part dels mesos de l'any que ara acaba, a Espanya, especialment, durant la primera onada de la pandèmia. La crisi sanitària derivada de la Covid-19 és, sens dubte, la protagonista de l'any 2020 i les restriccions implementades pels governs arreu del món per a frenar-la han canviat radicalment la manera de viure i de parlar de la societat.
La Reial Acadèmia Espanyola, en la darrera actualització del Diccionario de la lengua espanyola (novembre del 2020), ha modificat l'entrada de la veu “confinamento” per a ajustar-la a la realitat que milions de persones en tot el planeta han viscut amb motiu de la pandèmia del SARS-CoV-2. Igualment, “confinamento” és la millor alternativa en castellà davant de l'anglicisme lockdown per a designar la reclusió forçosa de la població als domicilis.
La guanyadora ha eixit d'una llista de dotze candidates en la qual es trobaven altres paraules que han marcat l'any que està a punt d'acabar. La llista d'aspirants a paraula del 2020 proposada per la FundéuRAE incloïa, a més, “coronavirus”, “infodemia”, “resiliencia”, “Covid-19”, “teletrabajo”, “conspiranoia”, “(un) tiktok”, “estatuafobia”, “pandemia”, “sanitarios” i “vacuna”.
Aquesta és la huitena ocasió en la qual la FundéuRAE tria, entre els més de 250 termes als quals ha dedicat algunes de les seues recomanacions diàries sobre l'ús de l'idioma, la seua paraula de l'any. La primera va ser “escrache”, el 2013, i la van seguir “selfi” (2014), “refugiado” (2015), “populismo” (2016), “aporofobia” (2017), “microplástico” (2018) i els “emojis” (2019).
Més llegit
-
L'Aemet eleva a roig l'avís per pluges intenses i tempestes al litoral de València per a este diumenge
-
L'alcalde d'Almussafes dimitix dels càrrecs en el PSPV-PSOE per les dos denúncies d'assetjament laboral i sexual
-
Pluges generals i molt fortes. AVÍS ROIG ACTIU
-
La resurrecció haurà d'esperar (2-1)
-
Els pescadors valencians podran treballar 143 dies en el 2026 en compte dels 9,7 que proposava inicialment Brussel·les
-
Protecció Civil envia un ES-Alert per risc d’inundacions al litoral nord i sud de València
Més vist
Més escoltat
-
12.12.2025 | 90 minuts
-
12.12.2025 | Carlos Civera presenta '4 historias al piano: las baladas de Chopin'
-
12.12.2025 | TERRA DE BOUS
-
12.12.2025 | Les notícies del migdia
-
12.12.2025 | ContrÀpunt
-
12.12.2025 | "El més viral", amb Fran Sevilla | L’aplaudit discurs de Nerea Pérez de las Heras en els Premis Ídolo