Els alcaldes valencians reclamen finançament per a les millores del transport públic que demana el Ministeri

La minva d’usuaris i les mesures addicionals comporten unes despeses extra per a les quals València i Alacant reclamen fons.

El ministre Ábalos i representants del seu ministeri en la reunió per videoconferència que ha tingut amb els alcaldes de les ciutats més poblades
El ministre Ábalos i representants del seu ministeri en la reunió per videoconferència que ha tingut amb els alcaldes de les ciutats més poblades / Ministeri de Transports

El ministre de Transports i Mobilitat, José Luis Ábalos, ha instat els representants dels municipis més poblats d’Espanya, entre els quals hi ha València i Alacant, a recuperar espais per als vianants i a adoptar polítiques de mobilitat per a garantir la seguretat.

Unes suggerències que les ciutats haurien d’implantar a mesura que avance la desescalada, per evitar una nova propagació de la Covid-19, segons els ha transmés el ministre en una reunió per videoconferència, però per a les quals els ajuntaments reclamen finançament.

Per a aconseguir els objectius, Ábalos ha proposat als municipis que garantisquen la màxima oferta de transport públic o altres alternatives de mobilitat compartida, com la bicicleta. Així mateix, el responsable de Mobilitat del govern central ha instat els alcaldes a adoptar unes altres mesures complementàries al transport públic, com el control dels fluxos de viatgers o la difusió de les mesures de seguretat en el transport públic, com és l’ús obligatori de la mascareta.

Unes propostes que els representants valencians no han encaixat molt bé perquè, segons argumenten, a Alacant i a València els falta finançament per a compensar la pèrdua de viatgers del transport públic i els calen més recursos per a finançar els costos addicionals que exigirà el nou model de transport posterior a la pandèmia.

Ribó torna a reivindicar el contracte programa

L’alcalde de València, Joan Ribó, ha sigut crític. Després de la reunió, ha recordat que, a causa de la crisi, “el transport públic ha perdut més del 90% d’usuaris i necessita urgentment mecanismes de compensació econòmica per a fer front a aquesta situació”. A més, Ribó ha retret una reivindicació històrica i ha assenyalat que el cas de València es veu agreujat “per no tindre un contracte programa com el que tenen la resta d'àrees metropolitanes, com Madrid i Barcelona”.

Així mateix, Ribó ha reclamat “una campanya de suport al transport públic, perquè una conseqüència negativa de la pandèmia és que ha quedat en la percepció de la ciutadania que el transport públic no és segur per la possibilitat de contagi”. “Ens preocupa el fet que, per no utilitzar-se el transport públic, puga augmentar l’ús del vehicle privat i la contaminació”, ha afegit.

Barcala quantifica el dèficit en 8 o 10 milions

Per la seua banda, l’alcalde d’Alacant, Luis Barcala, també ha fet dures crítiques a les propostes d’Ábalos: “El govern d’Espanya ha de posar els fons per a cobrir aquest dèficit tremend, perquè per al model de mobilitat sostenible no es poden llevar [fons] d’on més falta fan”. En aquesta línia, Barcala ha xifrat en huit o deu milions d’euros el dèficit que implicarà el transport públic fins a finals d’any.

L’alcalde d’Alacant ha remarcat la necessitat de finançament extern: “Tindrem ajuda del govern? Haurem de reduir línies i deteriorar el servei bàsic que és el transport públic? L’Ajuntament haurà de traure els diners que necessiten per a alçar la persiana els comerciants i hotelers?”, es preguntava Luis Barcala.

També et pot interessar

stats