Com es fa...Terra de festes

El programa va començar l’emissió la nit de dilluns, però amb les novetats de la temporada canvia de dia i a partir del 12 de setembre estarà els divendres a les 22:45 hores.

Gravació del programa 'Terra de Festes' amb Ferran Cano
Gravació del programa 'Terra de Festes' amb Ferran Cano / Departament de Comunicació

Terra de festes és el programa d’À Punt que s’endinsa en el ric univers de les festes i tradicions de tota la Comunitat Valenciana. Més que un simple títol, és una declaració d'intencions, amb la missió de recórrer el territori per a mostrar la nostra diversitat festiva i cultural, des de les celebracions més destacades fins a les menys conegudes. El programa va començar l’emissió la nit de dilluns, però amb les novetats de la temporada canvia de dia i a partir del 12 de setembre estarà els divendres a les 22:45 hores.

Al capdavant està el presentador Ferran Cano, però darrere hi ha un nombrós equip de professionals. El formen Faus Olmos en la direcció, Adrià Espí en la coordinació de guió i Marian García al capdavant de la producció. L’equip de redacció amb Mari Carmen Montes, Nerea Camps, Júlia Costa i Ernesto Peretó són l'ànima del programa, mentre que Virginia Beltrán i Javier Antón s'encarreguen de la producció. Darrere de la càmera, trobem dos operadors, Nacho Rodríguez i Pedro Ruiz, capturant cada detall de les festes. En l’edició, Guillem Ramón és el cap, juntament amb Edu G. Mira, Josemi Novo i Beatriz Cabrera. A més, Laura Tur s'encarrega del maquillatge i la perruqueria, i el dissenyador Julián León i Iris Sastre completen el toc visual amb el grafisme.

Preparació d'un reportatge del programa
Preparació d'un reportatge del programa

El programa viatja cada setmana a tres municipis diferents per a mostrar, des de diferents prismes, la varietat d'activitats i esdeveniments festius. Amb una filosofia clara d'estar prop de la gent i de la seua cultura, el programa dona veu a la nostra essència més autèntica.

El dia a dia de la producció és un autèntic repte, ja que no seguixen una estructura predefinida. Tracten que la comunicació arribe a l’espectador de manera tan àgil com siga possible, ja que la clau del seu treball és estar sempre al corrent de totes les peces que graven i de l’estat del programa. La comunicació constant és fonamental per a estar pendents del que faran, resoldre els dubtes i solucionar problemes.

Així, el programa s’estructura en quatre fases. En la selecció de reportatges, sempre amb una comunicació constant entre l’equip, seleccionen les tres o quatre peces que apareixen en cada poble. Una vegada feta esta selecció, es passa al treball de preproducció per a treballar una escaleta i un guió i comprovar les necessitats de producció de cada programa. Després arriba el moment de la gravació. Les reporteres Mari Carmen Montes i Nerea Camps s’encarreguen d’un poble cada una en una jornada. D’altra banda, Ferran Cano visita un programa acompanyat de Júlia Costa o Ernesto Peretó. Finalment, després de la gravació, arriba l’última part: l’edició. Cada reporter selecciona el contingut dels seus reportatges perquè, després, els editors facen la seua màgia.

Mari Carmen Montes amb Nacho Rodríguez
Mari Carmen Montes amb Nacho Rodríguez
Nerea Camps amb el càmera Pedro Ruiz
Nerea Camps amb el càmera Pedro Ruiz
Ernesto Peretó amb Nacho Rodríguez
Ernesto Peretó amb Nacho Rodríguez
Julia Costa preparant una de les entrevistes
Julia Costa preparant una de les entrevistes

Com que les festes, a vegades, tenen les seues pròpies anècdotes, als companys de Terra de festes no els havien de faltar. En un dels programes, dos dels entrevistats es van quedar adormits la nit anterior a la gravació, i l'equip va mobilitzar tot el poble per a aconseguir que anaren a despertar-los. Finalment, l'entrevista es va poder fer amb un retard de dos hores. A més, en molts pobles, en senyal d'agraïment, els han fet regals, com ara objectes relacionats amb la patrona de Moncofa, xocolates casolans a Torrent i torró d’ametla a Biar.

Fent un programa de festes valencianes, el que troben més senzill és estar a gust i passar-ho bé amb la gent dels pobles, que els fan sentir com a casa. També és molt senzill el treball en equip, ja que han generat unes dinàmiques de confiança i respecte molt bones. Per contra, el més complicat és tractar de transmetre les festes des de diferents prismes, fent reportatges que mostren la varietat d’activitats i esdeveniments que es fan. Com per exemple, en una mateixa setmana, poden portar dos o tres programes en marxa entre l’edició i la preproducció, la qual cosa a vegades fa que siga complicat estar situat i no confondre reportatges o pobles.

Pel que fa a les xarxes socials, el programa no té un compte propi, però es pot trobar informació i continguts en les xarxes d'À Punt i, gràcies a la col·laboració amb la Federació de Municipis i Províncies de la Comunitat Valenciana, també en el seu Instagram. A més, els reporters mantenen la seua presència en línia, amb les seues xarxes, per a estar en contacte directe amb l'audiència.

En definitiva, Terra de festes és un espai viu, que promou la proximitat i el valor del treball en equip per a portar la nostra riquesa cultural a cada espectador que aprofite per a prendre nota i, si enguany no ha pogut anar, anote en el seu calendari les festes del poble per anar l’any que ve.

També et pot interessar

stats