O t'ho menges o pagues les sobres: així evita un bufet de València el malbaratament d'aliments

Zoom entrevista el responsable d'un restaurant japonés que penalitza amb 2,5 euros cada plat que el client deixa amb sobres

Jack Chen, responsable del bufet japonés Ashita, entrevistat en 'Zoom' / À Punt Mèdia

Hi ha restaurants que penalitzen les sobres que deixen els clients. Són pocs, però n'hi ha alguns, com ha mostrat el programa d'investigació Zoom. Un és el local japonés ubicat a València de nom Ashita. El propietari té clar que qui la fa la paga, en aquest cas qui la demana la paga… fins i tot si no s’ho menja. En el bufet japonés de Jack Chen res va al fem. La fórmula és senzilla. O t'ho menges o ho pagues i t'ho emportes.

A Jack Chen no li ha fet falta que arribe la llei contra el malbaratament alimentari que el govern central té previst aprovar en aquesta legislatura. Ell ja ho practica. Com ha explicat ell mateix a l’equip de Zoom: “Si al plat sols sobren tres o quatre peces ho perdonem, però si sobren deu peces cobrem 50 cèntims la peça. I tot el que han pagat ho donem per a emportar-s'ho”. 

Jack Chen amb el seu senzill avís a l’entrada ha traslladat als consumidors la responsabilitat de demanar en excés i provocar sobres al local. A més a més, també ha evitat la picaresca

Els clients de Jack Chen, molts d’ells fidels, entenen la seua política de gestió. I mentre uns ja saben demanar just perquè no sobre, altres han contat a l’equip de Zoom que alguna vegada han hagut de pagar per no menjar tot el que han demanat, però també han reconegut que van ensenyant-se a demanar. I tornen al lloc.

El cartell on el bufet japonés avisa
El cartell on el bufet japonés avisa / À Punt Mèdia

La mesura sembla més fàcil d’implementar en llocs com Ashita, basat en el sistema de bufet a la carta, on les possibilitats de menjar sense límit són més grans i potser a la gent li costa controlar l'ànsia de provar-ho tot. Com ha explicat Jack Chen, ell avisa abans d’entrar en el local. Un cartell diu: “Per a tornar a demanar, primer cal acabar el menjar del plat. Si no s’acaba el menjar demanat, cobrem per cada plat 2,50 euros”. 

Jack Chen amb el seu senzill avís a l’entrada ha traslladat als consumidors la responsabilitat de demanar en excés i provocar sobres al local. A més a més, també ha evitat la picaresca de demanar en abundància amb la intenció d'emportar-se menjar a casa, en un bufet on hi ha tarifa plana.

Ací pots veure el programa de Zoom dedicat al malbarament alimentari

També et pot interessar

stats