És viable que l’alumnat participe en la seua avaluació?

València reuneix en un congrés els docents que advoquen per un sistema que té en compte la retroalimentació de l’estudiantat i que no es limite a una qualificació pels coneixements

Un grup d'estudiants durant una classe
Un grup d'estudiants durant una classe / Ministeri d'Educació i Formació Professional

Un sistema d’avaluació que mesure l’aprenentatge, però també que tinga en compte la participació de l’alumnat, que contemple el diàleg amb l’estudiantat. És la visió que defenen els docents que integren la xarxa d’avaluació formativa i compartida i que celebren, des d’aquest dilluns i fins al pròxim dimecres, un congrés a València, obert a tots els professionals de l’ensenyança i l’estudiantat.

Jorge Lizandra, del departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal de la Facultat de Magisteri de la Universitat de València i membre del Comité organitzador d’aquest congrés, ha explicat en Les notícies del matí que el propòsit d’aquest nou sistema d’avaluació, que ja comença a obrir-se pas en alguns centres educatius, és que l’aprenentatge “tinga un valor i no només una qualificació en el butlletí de notes”.  

Com ha detallat Lizandra, el sistema d’avaluació formativa i compartida es basa en el diàleg amb l’alumnat, que ofereix una retroalimentació, i que permet que “no només es mesure allò que ha aprés, sinó també que s’informe dels aspectes positius i dels que pot millorar per a adquirir un millor aprenentatge”.

Durant la seua intervenció en Les notícies del matí, aquest docent ha exposat que hi ha estudis que evidencien que quan l’alumnat participa en l’avaluació, amb sistemes com el de l’autoavaluació, “el rendiment acadèmic d’aquest estudiantat sol ser millor”.

“Si es té en compte el procés de treball, té una repercussió en qualificacions millors, sobretot pel que fa als aprenentatges competencials”, argumentava Jorge Lizandra hores abans que arranque el congrés que acollirà durant aquests dies la Ciutat de les Arts i les Ciències.

Pel que fa a la implantació d’aquest sistema d’avaluació, Lizandra ha apuntat que ja comença a guanyar terreny en molts centres, on conviu amb uns altres sistemes més tradicionals, i continuarà fent-ho, vist que la nova llei d’educació recull que s’ha d’implicar l’alumnat en l’avaluació. “Quan aquests sistemes es posen en pràctica, els aprenentatges són més grans”, ha insistit aquest docent de la Universitat de València.   

També et pot interessar