Una millora de la xarxa de rodalies sense data ni pressupost

Aquest divendres en ‘La qüestió’ hem parlat de les deficiències en les rodalies ferroviàries i de les protestes del sector agrari.

Moment del programa de 'La Qüestió' que va abordar el servei de rodalies i els preus agraris
Moment del programa de 'La Qüestió' que va abordar el servei de rodalies i els preus agraris

Per als usuaris de la xarxa de rodalies, la situació s’ha tornat insostenible. Només l’any passat es van cancel·lar a València vora 7.800 trens de rodalia i regionals. Mentre arriben molts diners a l’alta velocitat, les línies més utilitzades han anat perdent usuaris. I tot això tenint en compte que sota el paraigua de l’emergència climàtica els nostres polítics demanen que utilitzem el transport públic i consumim productes de temporada i de proximitat. Mentre aquesta situació continua, les decisions del govern semblen incoherents. Per aquesta raó, entre d’altres, en el programa d’aquest divendres de ‘La qüestió’ hem decidit tractar les deficiències del sistema ferroviari de rodalia.

El programa ha començat exposant diverses dades relatives a l’ús d’aquesta xarxa. En l’últim any es van cancel·lar més de 7.000 trens, aproximadament 21 viatges cancel·lats al dia. També s’ha exposat com, des fa deu anys, la xarxa de rodalies a la Comunitat Valenciana ha perdut més de 10.000 usuaris. A l’hora de tractar el temps de trajecte, l’equip de ‘La qüestió’ ha volgut comprovar-lo de primera mà. Dos periodistes pugen al tren i fan diferents trajectes: València-Madrid i València-Alcoi. En finalitzar comproven que els serveis per a desplaçar-se fora de la Comunitat Valenciana són molt més ràpids, ofereixen molts més serveis i, a més, aporten moltes més garanties en l’hora d’arribada per a aquells que els usen.

Divendres al matí, el Ministeri de Transports es va reunir amb responsables de la Generalitat per a abordar possibles solucions als problemes en la xarxa de rodalies. Entre elles, l’oferiment de bitllets gratuïts per retard o cancel·lació d’aquests trens. En l’entrevista als col·lectius afectats per les deficiències que hi ha, han emés una primera valoració d’aquestes mesures i, també han donat a conéixer quines són les actuals reivindicacions per a la millora del servei. Samuel Martínez, portaveu de la plataforma Indignats amb Renfe, ha exposat que, en la seua opinió, a la Comunitat Valenciana disposem del pitjor sistema de rodalia de tot Espanya i, potser, de tot Europa. Per la seua banda, Víctor Díaz, com a portaveu de l’Associació Valenciana pel Transport Públic ha afirmat que un dels pitjors errors de Renfe es deu a la falta de comunicació amb els usuaris i les usuàries quan hi ha una incidència.

Des del món de la política, a més de mostrar les valoracions del conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, s’ha oferit una entrevista amb el secretari d’estat de Transports, Pedro Saura. La principal mesura que proposa el Ministeri és un pla de xoc per a combatre la deficiència de maquinistes que, segons Saura, van heretar de l’anterior govern. Amb aquesta mesura, i amb la reubicació d’altres professionals de Renfe al nostre territori, el secretari d’estat pensa que es compliran els estàndards de freqüències i puntualitat que demana aquest servei. Així i tot, Pedro Saura no ha volgut afirmar que es faran grans inversions en aquesta matèria, sinó que es posaran en pràctica diverses mesures a xicoteta escala que milloraran l’experiència dels usuaris.

En el públic, hem comptat amb la participació de diversos usuaris de les línies de rodalia C2, C6 i C5 que tenen problemes per a desplaçar-se des d’on viuen: Albaida, Aldaia i Castelló. Al plató han fet paleses les cancel·lacions constants, els retards i altres problemes derivats, per exemple, dels transbordaments que han de fer per a arribar a la destinació.

Precarietat en el sector agrari

Divendres culminaven les protestes que convocaven diversos col·lectius de llauradors. La principal raó de la protesta són els preus baixos en origen que, cada vegada més, es donen en el sector hortofructícola. Per aquest motiu, entre d’altres, els treballadors del camp afirmen que la seua faena ha passat a caracteritzar-se per la precarietat de les condicions productives. Amb una tractorada que va paralitzar el centre de València, els agricultors han reivindicat una llei de preus mínims com a principal mesura per a millorar el sector. Per a abordar aquesta problemàtica, ‘La qüestió’ ha connectat amb el president d’Asaja Alacant, Eladio Aniorte, que ha reivindicat que la Unió Europea ha de prendre mesures de manera immediata.

L’equip del programa també ha volgut tractar el tema dels cultius refugi, una pràctica cada volta més comuna en territori valencià. Productes com el caqui, el kiwi, l’alvocat o la magrana semblen un valor més segur a l’hora de vendre’ls als distribuïdors. Tot i això, la popularització d’alguns d’aquests nous cultius està causant, tal com passava amb els cultius tradicionals, que els preus de compra fluctuen.

El programa d’aquesta setmana ha comptat amb l’anàlisi dels periodistes Esther Roig, Adolf Beltran, Amparo Cervantes i Ximo Górriz. Gràcies a la seua col·laboració, s’han pogut tractar en profunditat els temes a debat.

També et pot interessar

stats