Un partit polític fictici en l’era de les ‘fake news’

La falla Castielfabib - Marqués de Sant Joan crea el partit València en Venda per a reflexionar sobre la crítica i la propagació d’informació falsa en Internet.

La Falla Castielfabib-Marqués de Sant Joan 2019
La Falla Castielfabib-Marqués de Sant Joan 2019

Una gran plataforma petroliera destaca imponent en el paisatge. Es tracta d’una construcció feta pel partit València en Venda (VV), que té com a principal i únic objectiu vendre València al millor postor. És l’argument de la falla Castielfabib - Marqués de Sant Joan, dissenyada per l’arquitecte Miguel Arraiz, un dels cervells i creadors també de la falla Renaixement, que es va exposar al Burning Man dels Estats Units.

Amb el lema “D’on no n’hi ha no se’n pot traure”, la falla d’enguany ha fet tota una sèrie d’accions paral·leles que han tingut com ha principal objectiu reflexionar al voltant del concepte de crítica. D’aquesta manera, es va crear aquest partit fictici, VV, desenvolupant tota una campanya en xarxes socials amb nou comptes diferents en Twitter i generant debat en aquests canals.

Imatge de la papereta per a votar al partit fictici València en Venda

“Volíem investigar tots els aspectes de la crítica i veure com funciona quan no se sap que el context és el d’una falla”, assenyala Miguel Arraiz en la secció de xarxes socials de Les notícies del matí. Així, es podien veure perfils de VV Mobilitat, VV Falles o VV Patrimoni. Fins i tot es va crear una secció sindical relacionada. Es va designar un responsable per a cada compte, sense que cap d’ells coneguera la identitat de la resta. L’única consigna, fer soroll i crear polèmica amb les altres formacions polítiques.

Al final, el que es volia era comparar la reacció de la gent abans i després de saber que la iniciativa era fictícia i en el context d’una falla. “Moltes persones que havien reaccionat malament, després van canviar l’opinió”, assegura Arraiz, que afirma que amb pocs recursos es va aconseguir un gran impacte comunicatiu i que es coneguera aquest partit fictici, un resultat sobre el que creu que paga la pena reflexionar.

La informació en l’era de les ‘fake news’

Com a conclusió de l’experiència, l’arquitecte assenyala que hui dia algunes formacions polítiques podrien ser perfectament una creació fictícia com la de València en Venda, ja que comenta que “no tenen ni programa ni candidats i s’espera que obtinguen molts vots”. L’altre punt sobre el que posa l’atenció és la facilitat amb què es pot propagar informació falsa en els canals socials.

“En aquesta època de xarxes socials t’adones que la manipulació és molt senzilla. Nosaltres sense recursos i sense pràcticament res al final hem tingut un gran impacte”, reconeix. La falla Castielfabib - Marqués de Sant Joan, i amb aquesta el partit València en Venda, desapareixeran amb les flames. Però no la realitat sobre la qual reflexionen. 

També et pot interessar

stats