Un 43% dels xiquets amb autisme passa el temps de pati a l'escola en soledat

Només el 14% d'aquests xiquets queda amb els seus companys fora del col·legi, segons consta en un informe de la Confederació Autisme Espanya

Un xiquet amb autisme, en una imatge d'arxiu / À Punt NTC
Un xiquet amb autisme, en una imatge d'arxiu / À Punt NTC

Un 43% dels xiquets amb trastorn de l'espectre autista (TEA) passa els patis en soledat i sols uns pocs socialitzen amb els xiquets de la seua classe fora de les aules, segons consta en un informe de la Confederació Autisme Espanya.

Segons l'estudi, dos de cada tres estudiants amb autisme són feliços a l'escola encara que la seua inclusió estiga lluny de ser una realitat, perquè les barreres existents en els entorns educatius continuen generant desigualtats.

De fet, un 12% dels alumnes amb TEA ha viscut, almenys, una situació d'assetjament escolar, però molts no saben identificar-les. Només el 14% d'aquests xiquets queda amb els seus companys fora de l'escola.

El professorat identifica que aquestes situacions d'assetjament, que sobretot es tradueixen en aïllament i exclusió social, s'incrementen cap al final de l'educació primària i secundària.

Encara que el 74% dels centres educatius té protocols d'actuació contra l'assetjament escolar, només el 40% de les famílies valora com a útils aquestes mesures.

Són dades de la investigació d'Autisme Espanya en la qual s'ha recollit l'opinió de 1.100 professionals, famílies i estudiants amb autisme de díhuit comunitats i ciutats autònomes.

Els alumnes amb TEA creixen un 200% en l'última dècada

En l'última dècada, l'alumnat amb trastorn de l'espectre de l'autisme (TEA) s'ha incrementat en més d'un 200% a les aules: hi ha més de 60.000 alumnes i el 80% cursen els seus estudis en l'educació ordinària.

A dos de cada tres alumnes amb autisme els fa feliç anar a escola. Encara que el 89% de l'alumnat pensa que anar al col·legi o a l'institut els serveix per a relacionar-se amb persones de la seua edat i el 74% per a aprendre sobre el que els agrada, continuen existint barreres en l'accessibilitat dels espais, els continguts acadèmics o els mètodes d'ensenyament i d'avaluació.

Per part del professorat, el 47% pensa que el sistema "no està massa preparat" per a atendre l'alumnat amb TEA a causa de l'escassetat de centres que proporcionen diferents modalitats educatives, la falta d'adaptació dels espais, així com una normativa "poc operativa".

A més, els professors creuen que el temps del qual disposen per a fer costat a l'alumnat amb TEA és insuficient, les ràtios professor-alumne són altes i tres quartes parts de la formació específica sobre autisme les han d'autofinançar.

També et pot interessar