Què és la taxa Google?
Es tracta d'un impost a empreses digitals de gran facturació que preveu recaptar al voltant de 1.200 milions d'euros.
El Consell de Ministres aprova aquest dimarts l’anomenada taxa Google, entre altres mesures, malgrat que no serà fins a finals d'enguany quan comence a cobrar l'impost. I què és la taxa Google? Es tracta d'un impost a determinats serveis digitals. La idea és aplicar-lo a empreses digitals amb una facturació mundial superior als 750 milions i que els ingressos a Espanya siguen de més de 3 milions d’euros.
En concret, es volen gravar els serveis de publicitat en línia, els d’intermediació en línia i la venda de dades generades a partir d’informació proporcionada per l’usuari durant la seua activitat o en la venda de metadades. Empreses com ara Google i Amazon, així com altres plataformes de serveis com Uber, Cabify, Booking o Airbnb s’inclourien en la taxa per la venda de dades. En canvi, no s'aplicaria a altres empreses que només es dediquen a vendre en línia. A aquestes companyies està previst que se'ls aplique un tipus impositiu del 3%.
Per què es vol aquest ingrés? Les grans empreses digitals solen localitzar els seues beneficis en els països europeus amb menys tributació per a estalviar diners. La idea és que Espanya obtinga beneficis per les operacions d'aquestes empreses al país. El govern espera recaptar al voltant de 1.200 milions d’euros. L'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) treballa en una taxa d'aquestes característiques que obligue les grans empreses tecnològiques a tributar on estiguen els seus usuaris.
Una proposta que es preveu que estiga conclosa abans que acabe l'any i a la qual Espanya espera per a veure quins poden ser els següents passos en aquest àmbit. Les pressions del govern de Donald Trump han sigut part del motiu d'aquest ajornament del pagament, de la mateixa manera que li va passar a França, que va posar en marxa un impost paregut i que va arribar fins i tot a cobrar-lo, però que ha paralitzat també fins a finals de 2020 davant de les amenaces nord-americanes d'aplicar aranzels del 100% a productes com el vi.