Els senyals de trànsit s'adapten als nous temps

Interior aprova una modificació dels pictogrames que entrarà en vigor d'1 de juliol i que s'aplicarà de forma progressiva

Els canvis en els senyals s'aplicaran a partir de juliol
Els canvis en els senyals s'aplicaran a partir de juliol / DGT

Nous senyals de trànsit arriben a la carretera. I ho fan per a advertir de les realitats de la societat actual, perquè hui dia ni passen trens a vapor, tirant fum o pels passos a nivell, ni els tractoristes van al descobert, sense cabina; circumstàncies que encara recullen els pictogrames. En canvi, ens trobem amb patinets a la carretera i amb diversos combustibles a les gasolineres. Totes estes realitats quotidianes són les que pretén traslladar la Direcció General de Trànsit (DGT) a la via pública, i per això s'ha modificat el Reglament General de Circulació. El reial decret que els recull entrarà en vigor l’1 de juliol, encara que la renovació dels senyals es farà de forma progressiva.

Amb este canvi, es volen transmetre “missatges clars, directes i universalment comprensibles” per tots els que ixen a la via pública. A més de modernitzar certs pictogrames que, amb el pas del temps, han quedat obsolets, com indiquen des del Ministeri de l'Interior, amb competències sobre en trànsit.

En este sentit, el senyal de perill per la proximitat d’un pas a nivell ja no serà d’una locomotora tirant fum perquè la modernització del sistema, elèctric en la majoria dels casos, fa que circulen amb catenàries. Per tant, el nou senyal serà així.

El mateix passa amb el senyal triangular que, fins ara, advertia del risc de boira. Ja no mostrarà un vehicle cobert per unes boletes, sinó unes línies horitzontals que cobreixen la part davantera del vehicle.

De la mateixa manera, durant dècades, el senyal que prohibeix la circulació de tractors en una via mostrava un d’estos vehicles amb el conductor al volant. Ara bé, amb els anys, estos vehicles agraris han millorat les condicions i tenen cabina per a protegir l’espai del conductor, una realitat que arreplegarà la nova senyalització. Són només dos exemples de les desenes de nous senyals que començaran a poblar la carretera en unes setmanes.

També vianants femenines

La inclusió també arribarà als senyals de trànsit en pictogrames on estiguen representats homes i dones. D’ací a poc, ja no hi haurà un senyal amb un vianant —sí, masculí— passejant. Este risc s’advertirà als conductors amb un home i una dona caminant. Segons assenyalen des d’Interior, amb este pas es volen eliminar “connotacions de gènere en la simbologia per a fomentar un llenguatge visual més inclusiu”.

En la mateixa línia, en la via pública actualment hi ha cotxes, motos, bicicletes, camions... i patinets. Una realitat davant de la qual el reglament de circulació, fins ara, vivia d’esquena. Per tant, amb la nova modificació aprovada pel govern hi haurà un pictograma que indicarà l’obligatorietat de circular amb este vehicle de mobilitat.

En els exàmens, d'ací a tres mesos

Fonts d’Interior han assenyalat que el reial decret de reforma entrarà en vigor l’1 de juliol. Ara bé, el canvi físic dels senyals es farà “de manera progressiva i coordinada amb els cicles de renovació habituals per a reduir les càrregues administratives i optimitzar l'ús dels recursos públics”. Pel que fa als senyals ja disposats per les carreteres, Interior ha confirmat que seran retirades “per raons de seguretat jurídica en el termini d’un any des de l'entrada en vigor del reial decret”.

I, pel que fa als exàmens per a traure’s el carnet de conduir, “els nous continguts no s'incorporaran de manera immediata a les proves teòriques”. Hi haurà un termini mínim de tres mesos abans d’incloure’ls en els exàmens per a donar temps a actualització els manuals de formació i garantir que els aspirants tinguen prou de temps per a preparar-se els nous continguts dels senyals.

També et pot interessar

stats