Sanitat activa el pla valencià contra la grip mentre el Ministeri pressiona per un protocol comú
La Generalitat recomana la mascareta en hospitals i centres de salut i posa en marxa el pla de contingència davant de l’augment d’infeccions respiratòries agudes, mentre el govern reclama una resposta coordinada en tot l’Estat
El Ministeri de Sanitat insistirà este divendres al Consell Interterritorial a implantar un protocol comú per a fer front a la grip en tot l’Estat, després que l’any passat no va prosperar per la falta d’acord amb diverses comunitats autònomes governades pel PP. La ministra vol homogeneïtzar les mesures per a reduir hospitalitzacions i evitar situacions de col·lapse com les d’altres temporades.
El protocol consensuat en l'ambit tècnic inclou, entre altres mesures, un ús progressiu de la mascareta segons la intensitat de l’epidèmia i la possibilitat de baixa laboral en residències per al personal simptomàtic que treballe amb persones vulnerables.
A la Comunitat Valenciana, la Conselleria de Sanitat ha activat el pla de contingència davant de l’augment d’infeccions respiratòries agudes amb mesures preventives als centres sanitaris, al mateix temps que el Ministeri de Sanitat insistix a les comunitats autònomes que s’adherisquen a un protocol comú davant de l’entrada de la grip en fase epidèmica.
Tot i que la Comunitat Valenciana es manté en nivell baix de transmissió, la incidència va arribar la setmana passada a 787,8 casos per cada 100.000 habitants, una xifra que ha portat Salut Pública a reforçar les mesures de prevenció especialment, entre les persones vulnerables.
Recomanacions i mesures
La instrucció remesa als departaments de salut recomana la mascareta per a les persones amb símptomes respiratoris quan estiguen en espais compartits, així com per als professionals que les atenguen i per a totes les persones que es troben en espais especialment sensibles com les sales de quimioteràpia, les unitats de trasplantament, les UCI, les urgències hospitalàries i els centres d’atenció primària.
La Conselleria deixa oberta la possibilitat d’ampliar estes mesures a altres zones dels centres en funció de l’avaluació de risc que fan els servicis de medicina preventiva, segons les característiques i capacitat de cada hospital o centre de salut.
El pla de contingència també establix mesures organitzatives per a garantir la continuïtat assistencial durant els pics epidèmics d’hivern tant en atenció primària com als hospitals amb l’objectiu d’evitar la saturació del sistema sanitari.
Vacunació
La vacunació continua sent l’eix fonamental de prevenció. Des del 3 de novembre, la vacuna contra la grip i la covid està disponible per a tota la població als centres de salut, després d’haver-se dirigit inicialment als grups de risc.
Sanitat ha reforçat els circuits de vacunació, ha ampliat horaris, ha potenciat la cita digital i ha activat l’enviament de missatges SMS per a recordar la disponibilitat de vacunació als col·lectius prioritaris, així com l’administració de dosis en residències, centres educatius, centres de dia i escoles d’educació especial.
Segons l’Institut de Salut Carlos III, la grip ja ha superat el llindar epidèmic a Espanya, enguany amb un comportament atípic del virus, que s’ha avançat prop d’un mes respecte a altres temporades i amb la vigilància posada en una variant més transmissible del subtipus H3N2.
La resta de comunitats autònomes
Aragó ha obert la porta a exigir la mascareta al personal sanitari segons el criteri de cada centre. Astúries i Galícia la recomanen als espais assistencials. Madrid, tot i haver superat el llindar epidèmic, descarta imposicions. Euskadi ha reforçat la vacunació i preveu augmentar la quantitat de llits. Les Canàries no preveuen mesures per la baixa incidència. Castella-la Manxa confia en els bons resultats de la vacunació. Extremadura estudia sumar-se al protocol estatal.