S’ha acabat la publicitat sexista de joguets infantils
Els anuncis dirigits a menors de quinze anys no podran identificar-se “per a xiquets” o “per a xiquetes”, ni sexualitzar les menors
Aquest dijous entra en vigor el codi d’autoregulació de la publicitat infantil de joguets signat el passat abril pel Ministeri de Consum i l'Associació Espanyola de Fabricants de Joguets amb l’objectiu d’impulsar la igualtat i eliminar els estereotips de gènere en els anuncis dirigits a menors.
La norma no es limita només als anuncis televisius o en revistes, sinó que també en els embalatges queda prohibida la identificació amb etiquetes que continguen les paraules "Per a xiquets" o "Per a xiquetes". Així mateix, es controlarà l’ús del llenguatge inclusiu en els mitjans digitals de les empreses jogueteres i l’ús de la publicitat en els telèfons mòbils de la xicalla: ja no es podrà enviar publicitat a través del mòbil als menors de catorze anys.
Per a ajustar-se al protocol, la publicitat de joguines no podrà mostrar inclinació cap a un sexe o un altre en la presentació del joguet i haurà de fomentar una imatge plural i igualitària en els rols que es puguen adoptar jugant-hi. És a dir, cal evitar l’associació exclusiva de les xiquetes amb els joguets que reprodueixen rols de treballs domèstics o de bellesa —kits de neteja, cuines, maletins de joies o bebés— i la dels xiquets amb l’acció i l’activitat física o la tecnologia—cotxes, jocs de construcció, esports—. Tampoc es podrà presentar les xiquetes amb una imatge sexualitzada ni es produiran anuncis dirigits a menors en què s'utilitze de manera discriminatòria o vexatòria la imatge de les xiquetes.
Aquestes són algunes de les 64 normes deontològiques que conformen aquest protocol, que substitueix el del 2005, i que hauran de respectar-se en el desenvolupament, execució i difusió de les campanyes i missatges publicitaris dirigits a menors de quinze anys, amb atenció especial a la franja de 0 a 7 anys per la major vulnerabilitat.
L’objectiu és aconseguir que les joguines deixen d’estar marcades pels rols de gènere i associades a un sexe o a un altre com si fora natural que les xiquetes juguen amb uns joguets determinats i els xiquets amb altres. Això reduirà el condicionament de les unes i dels altres cap a uns tipus de jocs i els permetrà desenvolupar les preferències de forma més lliure. La nova normativa respon a una llarga demanda del moviment feminista i de les associacions de famílies per deixar de presentar els joguets assignats als sexes i fa un pas avant en la coeducació.
Segons el ministre de Consum, Alberto Garzón, el nou protocol acordat entre el Govern i el sector publicitari i jogueter, la indústria joguetera espanyola es convertirà en una referència de lideratge a Europa pel que fa al compromís i responsabilitat en els anuncis i la publicitat.
Més llegit
-
Aspanion alerta que la nova llei de voluntariat posa en risc l'atenció psicosocial dels xiquets amb càncer
-
La predicció d'Aemet per a Nadal: fred i passat per aigua
-
Un assaig demostra de setze setmanes d'entrenament de força amb bandes elàstiques milloren la salut dels majors
-
Emergències entrega a la jutgessa de la dana l’esborrany de l’ES-Alert que no es va enviar el 29 d’octubre
-
Arana fa honor a la llei de l'ex i elimina el Villarreal de la Copa
-
PP i Vox aproven per lectura única la reforma del reglament de les Corts, primera llei del Consell de Pérez Llorca