Els pilots d'Air Nostrum convoquen huit dies de vaga entre desembre i gener

El Sindicat Espanyol de Pilots critica la "postura inamovible" de l'aerolínia sobre "aspectes fonamentals de condicions de treball i reivindicació salarial"

Imatge d'arxiu de l'enlairament d'un avió d'Air Nostrum
Imatge d'arxiu de l'enlairament d'un avió d'Air Nostrum / Europa Press

La secció sindical del Sepla (Sindicat Espanyol de Pilots de Línies Aèries) d'Air Nostrum ha anunciat la convocatòria d'una vaga del seu col·lectiu de pilots, en totes les bases i centres de treball, per als dies 22, 23, 26, 27, 29 i 30 de desembre i 2 i 3 de gener. El motiu d’això és el "bloqueig" en les negociacions del seu conveni col·lectiu.

El Sepla, que aglutina més del 70% dels pilots afectats pel conflicte i és el sindicat majoritari en la negociadora del VI conveni de la companyia, ha criticat la "postura inamovible" de l'aerolínia sobre "aspectes fonamentals de condicions de treball i reivindicació salarial de la part social".

Segons la companyia, ja ho van denunciar en el V Conveni Col·lectiu el setembre del 2021, però afirmen que "en cap moment ha existit voluntat negociadora, sinó d'incompliment dels pactes", ha retret el sindicat en un comunicat. Entre altres, denuncien que els salaris dels pilots d’Air Nostrum "estan greument devaluats respecte a les empreses del sector”. Segons el Sepla, l'aerolínia "no es mourà del 3% de la revisió salarial oferida per als anys del 2023 al 2025, mantenint la negativa a compensar l'increment del cost de la vida que pateixen els treballadors el 2022”.

Així mateix, el sindicat critica que l'aerolínia "ho utilitza com a excusa per a no proposar una major revisió salarial en un pressupost pendent d'aprovació per la SEPI, per a l'elaboració del qual haurien de conéixer prèviament la pujada salarial negociada amb els seus treballadors", han exposat.

Air Nostrum troba la mesura “desproporcionada”

D’altra banda, Air Nostrum ha apel·lat a la "responsabilitat" del Sepla i ha advertit que la vaga en ple Nadal provocarà "problemes en les vacances de milers de passatgers". A més, lamenten que "solament amb l’anunci d'un atur es generaran importants perjuís econòmics per a la companyia".

L'aerolínia considera "desproporcionat usar el recurs a la vaga mentre la negociació del conveni continua oberta". Així, ha criticat en un comunicat que els pilots hagen convocat vaga després de no haver-se aconseguit un acord en la mediació del Servei d'Intermediació, Mediació i Arbitratge que es va fer dimecres passat a Madrid. 

Una pujada salarial arriscaria el pla de viabilitat

A més, Air Nostrum ha explicat que, durant les negociacions, l'empresa ha "intentat fer veure" als sindicats que "en l'actualitat l'empresa està recuperant-se de la crisi generada per la covid-19 i encara ha de tornar els crèdits ICO que va sol·licitar durant la pandèmia, així com el préstec concedit pel Fons de Suport a la Solvència d'Empreses Estratègiques (FASEE) de la SEPI el 2022, que en total sumen prop de 250 milions d'euros.

"Si la companyia assumira les desorbitades peticions del Sepla, que arriben fins a un augment salarial del 30% en els dos pròxims anys, el pla de viabilitat de la companyia es trobaria en altíssim risc, i això afectaria la totalitat dels treballadors, inclosos els pilots", han assegurat.

Serveis mínims

Així mateix, Air Nostrum ha informat que ja ha iniciat el procés perquè el Ministeri de Transports dicte els serveis mínims "dels quals s'informarà convenientment els passatgers". La companyia informa que "continuarà negociant per a intentar evitar que aquesta vaga es duga a terme i lamenta la incertesa que aquesta convocatòria puga ocasionar als clients".

 

També et pot interessar