Els docents traslladen la contestació al carrer, en el dècim dia de vaga, amb la negociació en via morta
Educació rebaixa al 18,6% el seguiment de la protesta i els sindicats convoquen noves concentracions i una manifestació este dissabte
Les protestes dels docents han protagonitzat la novena jornada de vaga indefinida del professorat de l'ensenyament públic, a l'espera d'una nova finestra d'oportunitat que permeta reactivar la negociació, que està enlaire des de dimecres, quan els sindicats van traslladar Educació el rebuig a l'última oferta i la conselleria va donar per suspesa la taula sectorial. El professorat ha escenificat el malestar amb concentracions des de bon matí i la dimissió en bloc de més de 200 directors de centres educatius.
La protesta més matinera s'ha produït a la porta de les Corts, on centenars de professors s'ha reunit al crit de “consellera dimissió”, en al·lusió a la titular d'Educació, Carmen Ortí. A la porta del parlament valencià el representant de l'STEPV —sindicat majoritari en l'ensenyament—, Marc Candela, ha dit que s'han concentrat per a demanar que es reprenguen les reunions. "Hi hem vingut a mostrar que el conflicte continua i que cal reobrir la negociació. Volem traslladar el conflicte al president [de la Generalitat]. Si la Conselleria és incapaç de solucionar-ho, que intervinga el president", ha manifestat.
La contestació s'ha traslladat a l'interior de la cambra valenciana. Ha sigut el tema estrela de la sessió de control, amb el Consell defenent l'oferta als docents i l'esquerra, en l'altra banda, criticant la postura d'Educació i la situació de l'educació pública. Dos professores en vaga han sigut expulsades de la tribuna de convidats, des d'on han demanat la dimissió d'Ortí alhora que sacsejaven jupetins grocs i llançaven papers emulant bitllets de 200 euros amb la cara de Pérez Llorca i d'Ortí.
Les manifestacions s'han estés pel centre de les capitals de província. A la plaça de la Mare de Déu el professorat de formació professional ha organitzat una performance, en forma de funeral, per a denunciar la situació dels centres d'FP públics. A Alacant i Castelló de la Plana, el professorat ha portat la contestació a les portes de les respectives seus del govern valencià.
Educació xifra el seguiment en el 18,64% de la plantilla
La Conselleria d'Educació ha xifrat el seguiment d'esta novena jornada de vaga indefinida en el 18,64% de la plantilla docent. Segons el departament autonòmic, el seguiment de la vaga ha sigut del 19,96% en la de València, del 18,46% en la de Castelló i del 17,15% en la d'Alacant.
Candela (STEPV): "Els tenim acorralats"
A la vesprada, centenars de docents han participat en una manifestació de Castelló de la Plana, que ha recorregut el centre de la ciutat fins a la plaça major al crit de "Els diners públics per a la pública" o "Volem finançament per a la inclusió", entre altres proclames. Els sindicats de la capital de la Plana, que qualifiquen la manifestació "d'històrica" s'han queixat que des que va arranar la vaga no els ha rebut cap representant de la Generalitat. "Els tenim acorralats. En algun moment han de convocar-nos per a reobrir la negociació sobre el document que no volíem. Perquè no volem les molles, volem el pa sencer. Guanyarem", ha proclamat Marc Candela, de l'STEPV.
Els sindicats reforçaran la pressió amb noves protestes este divendres a les tres capitals de província, quan es complix la segona setmana lectiva en vaga, i una gran manifestació a les 18 hores de dissabte.
Els sindicats demanen reprendre les negociacions
La relació entre la Conselleria i els sindicats està encallada des de la vesprada de dimecres, quan les cinc organitzacions de la taula de diàleg —STEPV, ANPE, CSIF, CCOO i UGT— es van negar a acceptar la proposta final d’Educació i van rebutjar desconvocar la vaga indefinida, emparant-se en els resultats de la consulta als docents, que van votar 43.800 dels 78.000 que hi ha en plantilla. El 78% va rebutjar l'oferta d'educació i el 58% va pronunciar-se a favor de continuar la vaga indefinidament.
Educació acusa els sindicats de rebutjar l'oferta "més ambiciosa d'Espanya"
La consellera d'Educació, Carmen Ortí, va qüestionar la veracitat de la consulta i va culpar els sindicats d'haver rebutja la millor oferta per a l'educació pública valenciana i la més ambiciosa d'Espanya en termes de millora econòmica per als docents. Segons Ortí, contenia seixanta mesures concretes, que representaven moltes reivindicacions dels sindicats.
La consellera va deixar la porta oberta a la negociació "sense imposicions", però no va concretar el moment d'una nova reunió amb els sindicats, a l'espera d'un "gest". Les organitzacions van traslladar-li la pilota a Ortí i van instar la consellera a tornar-los a citar per a reprendre les negociacions.
La Fampa sol·licita una reunió amb Educació
A l'equació s'ha sumat Fampa València, que ha demanat una reunió urgent amb la Conselleria d'Educació per a abordar la creixent preocupació de les famílies per l'educació pública. La federació d'ampes, que ha reiterat el suport a la vaga, considera "especialment greu" que el valencià haja desaparegut de la negociació i ha criticat que la conselleria centre la proposta en qüestions salarials i deixe de banda millores necessàries per als centres.