Pérez Llorca defén que la proposta d'Educació aborda "totes" les reivindicacions dels docents: "Quan vullguen, tornem a parlar"

La consellera Ortí denuncia a les Corts que els manifestants estan "incitant a la violència" contra la seua persona en les protestes per la vaga de l'ensenyament 

Pérez Llorca, este dijous a les Corts
Pérez Llorca, este dijous a les Corts / Rober Solsona (Europa Press)

La vaga indefinida dels docents valencians, que encadena ja nou dies, marca este dijous la sessió de control al Consell a les Corts. Les negociacions amb la Conselleria d'Educació estan en punt mort després que la vespra tots els sindicats convocants o que la secunden —STEPV, ANPE, CSIF, CCOO i UGT— rebutjaren l'últim document que la consellera, Mari Carmen Ortí, va posar damunt de la taula en considerar que els plantejaments sobre ràtios, plantilles i salaris són insuficients. El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha afirmat des de l'hemicicle que compartix "part" de les peticions del col·lectiu i ha defés que la proposta presentada ahir arreplega "totes i cadascuna" de les reivindicacions, des de l'equiparació salarial a la millora de ràtios i en les infraestructures. I els ha instat a tornar a la negociació: "Quan vullguen tornar a parlar, que ho facen", ha dit.

L'ambient al parlament valencià estava carregat per a la sessió de hui, que ha començat amb un minut de silenci pel doble assassinat masclista ocorregut a Dolores el 16 de maig. En la bancada de l'oposició, s'han sentit en diferents moments del debat consignes de diputats del PSPV i de Compromís demanant la dimissió de la consellera Ortí, mentre colpejaven la taula amb les mans exhibien bitllets de 75 euros impresos amb la cara del president Llorca per a criticar la pujada salarial proposada als mestres i professors —l'última oferta és de 200 euros mensuals el 2028—, que els sindicats qualificaren d'"irrisòria". El vicepresident de les Corts, Alfredo Castelló —que este dijous substituïx Llanos Massó per a moderar el debat— ha hagut de cridar a l'orde els parlamentaris diverses vegades.

La bancada de l'oposició amb pancartes contra el president Pérez Llorca, este dijous
La bancada de l'oposició amb pancartes contra el president Pérez Llorca, este dijous / À Punt NTC

El debat l'ha obert, com és habitual, el síndic del PSPV, José Muñoz, que ha acusat el cap del Consell d'"amagar-se", no voler dialogar amb la comunitat educativa. "Ha sigut terriblement irrespectuós quan circumscriu la seua reivindicació a una qüestió purament salarial obviant que demanen una baixada de ràtios en les aules i millores en les infraestructures educatives", li ha retret. Per al socialista, el conflicte educatiu "ha despullat les carències que té com a president". "Vosté va arribar per accident per a encobrir a Mazón i, en el primer conflicte, s'ha esborrat", li ha amollat a Pérez Llorca, a qui li dona un "suspens" en el que considera "el primer examen real" del seu equip de govern. També ha criticat que la Generalitat argumente que "no hi ha diners" per a l'educació pública i, alhora, apuge els sous de la cúpula de la Conselleria, començant per la mateixa Carmen Ortí i també el secretari autonòmic, Daniel McEvoy.

En la rèplica, Pérez Llorca ha assenyalat que la vaga dels docents "demostra la incompetència" dels partits del Botànic, que "en huit anys al govern no van fer res per l'educació". I ha insistit que la proposta que ha posat damunt de la taula la Conselleria d'Educació "és la més ambiciosa de totes les comunitats autònomes, no només en matèria de salari", i inclou les peticions de reducció progressiva de ràtios, simplificació burocràtica, millora de plantilles, i fins i tot "un pla de climatització i accessibilitat per a totes les escoles que vostés van construir sense aire condicionat", ha amollat a la bancada de l'oposició. També ha titllat d'"intolerable" el fet que "hi haja xiquets als patis perquè els professors no els volen atendre"

La consellera Ortí, este dijous a les Corts
La consellera Ortí, este dijous a les Corts / À Punt NTC

La consellera d'Educació, que ha rebut diverses interpel·lacions de diputats del PSPV i Compromís per la gestió en el conflicte en l'ensenyament públic, ha denunciat des del seu escó que hi ha manifestants que estan "incitant a la violència" contra la seua persona en les protestes amb motiu de la vaga de l'ensenyament.

En el torn de Compromís, el síndic, Joan Baldoví, i Llorca s'han creuat crítiques per la vaga i per la política educativa de l'anterior govern del Botànic i la de l'actual Consell i altres executius del PP anteriors al 2015. Baldoví, que ha col·locat al faristol una samarreta verda en suport a la vaga del professorat, ha recriminat al president que mentre té "el carrer en flames" el Consell es dedica a "dir bovades" i "sembla l'orquestra del Titanic". També ha negat que durant el govern del Botànic no hi haguera vagues en l'educació, com sosté el PP —quatre, li ha precisat a Pérez Llorca—, i li ha retret que diga que hi ha reivindicacions "polítiques" dels sindicats docents. Així, li ha preguntat "si és una reivindicació política posar a dit la seua dona i doblar-li el sou" o "mantindre Carlos Mazón com a diputat perquè no vinga a treballar" a les Corts.

El cap del Consell ha replicat qüestionant que l'actual portaveu d'Educació de Compromís, Gerard Fullana, es manifeste ara a favor de la inclusió educativa, però, quan era alt càrrec en la Conselleria, va signar un decret que no donava "ni un duro" a esta matèria, ha assegurat. "Política en l'educació és el que sobra", ha resolt. Baldoví l'ha acusat de tindre "més cara que esquena" i li ha exigit que es "llave la boca" quan parle de la política educativa de Compromís. "Si no té projecte i no pot solucionar els problemes, vaja-se'n", li ha urgit.

També et pot interessar

stats