El nombre de llicències VTC es dispara més d'un 70% en sis mesos

Actualment no es respecta la proporció d'un permís de VTC per cada trenta de taxi.

Manifestació de taxistes, el passat 1 d'agost a la ciutat de València
Manifestació de taxistes, el passat 1 d'agost a la ciutat de València / Europa Press

El nombre de llicències de vehicles de lloguer amb conductor (VTC) s'ha disparat en els últims sis mesos més d'un 70%, deixant la xifra total prop de les 12.500, quantitats que no respecten la proporció d'un permís per cada trenta de taxi.

En el cas de Madrid, l'evolució és encara més significativa, amb més de la meitat de les llicències que hi ha en tot el país, seguida de Barcelona, amb 2.036, i Màlaga, amb 1.169. Sòria, en canvi, és l'única ciutat espanyola que no ha registrat fins al moment cap sol·licitud.

Malgrat el creixement del nombre de llicències VTC, amb 4.600 addicionals, les de taxi no han seguit la mateixa tendència i, des de maig, el seu augment ha sigut de l'1,5% fins a les 65.781. Gran part de les llicències de VTC s'han anat obtenint per via judicial des de 2009, aprofitant el buit legal que es va produir després de l'aprovació de les lleis conegudes com a “Llei Paraigua” i “Llei Òmnibus”. Aquestes normes, que regulaven el lliure accés a les activitats de serveis, van liberalitzar el sector de transports i van deixar sense efecte la ràtio d'una llicència per cada 30 de taxi que existia prèviament.

Així, hi hagué empreses que, després d'haver-los denegat l'autorització en via administrativa, van recórrer als tribunals, molts dels quals l'han aconseguit mitjançant sentència judicial.

Per a regular aquesta situació, el Consell de Ministres va convalidar el passat 28 de setembre un reial decret llei que faculta a les comunitats autònomes i als ajuntaments a regular l'activitat dels vehicles VTC. Aquesta mesura tindrà un règim transitori de quatre anys perquè adapten la legislació, un termini que es podrà estendre a sis anys en determinats supòsits.

Després de la seua convalidació en la cambra baixa, el sector del taxi ha demanat a les comunitats autònomes i als ajuntaments que comencen a regular “immediatament” i, pel que fa al cas concret de l'Ajuntament de Madrid, Fedetaxi (l'associació majoritària del sector) ja ha avançat que, si el consistori no engega aquestes mesures, no descarten convocar aturs o mobilitzacions.

També et pot interessar

stats