Metrovalència duplicarà el túnel entre les parades d'Albereda i Xàtiva per a augmentar la freqüència de trens

Es preveu que la infraestructura, contemplada en el pla de mobilitat metropolitana i que permetrà una nova parada en el centre de la ciutat, estiga enllestida cap a 2030

Imatge d'arxiu de l'estació de Colom
Imatge d'arxiu de l'estació de Colom / À Punt NTC

La Generalitat té previst construir un segon túnel subterrani a la xarxa de Metrovalència que discorrerà pel centre de la ciutat, de l'Albereda al carrer de Xàtiva, i permetrà millorar les freqüències de pas dels combois. És una de les actuacions més innovadores que contempla el pla de mobilitat metropolitana de València (PMoMe) que ha presentat aquest dimecres el conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España. 

La previsió és que la infraestructura, "ambiciosa" i "fonamental" per a continuar ampliant la xarxa de transport en el futur, estiga acabada al voltant de 2030. Comportarà una inversió de més de 800 milions d'euros, finançats amb fons europeus, i anirà en paral·lel al túnel que ja travessa el cor de la ciutat, entre les estacions de Xàtiva, Colom i Albereda. España ha remarcat que l'actuació suposa una "aposta" per a descarregar la circulació de combois en el tram Colom-Albereda i convertir aquesta última estació "en el gran punt d'interconnexió de línies de la xarxa de Metrovalència, així com permetre un major nombre de serveis i una millora de la freqüència global" dels combois. Permetrà, a més, altres executar altres actuacions molt sol·licitades per la societat, com ara l'arribada del metro a diverses poblacions de l'Horta Sud (Xirivella, Aldaia, Alaquàs i el barri del Crist) o estendre la línia de Riba-roja de Túria perquè torne a incloure el centre urbà del municipi.

El nou pla que marca el full de ruta del transport metropolità a València comporta un cost conjunt de vora 1.750 milions d'euros i un horitzó d'obres que s'allarga fins a 2035. Deixa altres novetats, com ara la possible construcció d'una parada de metro a l'epicentre de la ciutat, pels voltants de la plaça de l'Ajuntament, gràcies a l'execució del segon túnel en la xarxa de Metrovalència. També es preveuen dues noves estacions de rodalia, a l'avinguda d'Aragó i el campus de Tarongers, per a alleugerir el trànsit a la cèntrica estació del Nord.

Carrils BusVAO

En l'aposta per la mobilitat sostenible i les modalitats de transport públic, el PMoMe proposa la creació de corredors bus VAO metropolitans, com són la CV-35, l'A-3, V-21 i la V-31. A més de millorar l'eficiència i l'efectivitat del transport públic, aquests carrils ajuden a reduir la contaminació acústica, les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle i el consum d'energia. Així, segons ha explicat la Generalitat, el carril a la CV-35 començarà a València i finalitzarà a l'Eliana, mentre que en el cas de la V-21 s'iniciarà igualment a València i acabarà a l'entorn industrial d'Albuixec. Pel que fa a l'A-3, el carril partiria des de l'eix de l'A-7 fins a València, i en la V-31 discorrerà des de Silla fins a la capital.

Túnel passant i integració tarifària

El pla de mobilitat metropolitana aposta per l'execució del canal d'accés, el túnel passant i la construcció de l'estació Parc Central. La nova estructura permetria que l'estació d'Aragó es convertira en una gran estació intermodal de metro i rodalies, així com la creació d'una nova estació al costat de les universitats, a l'avinguda dels Tarongers, i la potenciació de l'estació de la Font de Sant Lluis.

Sobre aquest assumpte, el conseller España ha recordat que el 2022 entrarà en vigor la integració tarifària que engloba en un únic bitllet els serveis de transport públic de Metrovalència, MetroBus, EMT i Renfe amb l'objectiu d'"impulsar un transport eficient, competitiu i senzill, i per això també hi haurà una simplificació zonal, perquè el transport metropolità siga més senzill, fàcil i barat, amb una baixada de preus, entre un 11 i un 55%".

220.000 usuaris i usuàries de transport sostenible

El PMoMe és el document estratègic que definirà el futur de la mobilitat metropolitana fins a 2035, i, com ha assenyalat Arcadi España, "és el següent pas en l'aposta de la Generalitat per la promoció de la mobilitat sostenible i les modalitats de transport públic". En definitiva, ha apuntat el titular d'Obres Públiques, "l'objectiu és el canvi modal, més transport públic i més bicicleta com a resultat de la implantació del PMoMe. Es busca augmentar en 220.000 el nombre de persones que diàriament fan ús de modalitats sostenibles per a desplaçar-se per l'àrea metropolitana de València".

Quatre noves línies de Metrotram

Una altra de les propostes que contempla el pla de mobilitat metropolitana és l'expansió de la xarxa amb la creació d'un nou sistema, el Metrotram, per al qual es destina una inversió de quasi 400 milions d'euros. Aquest híbrid entre tramvia i autobús crearà quatre línies exprés per a connectar la ciutat de València i Sagunt (corredor nord), Paterna amb el Parc Tecnològic (àrea nord-oest de l'Horta), Albal i Catarroja (zona sud) i Xirivella amb Alaquàs i Aldaia (zona oest de la comarca). 

Igualment, es treballa per una mobilitat activa de vianants i ciclistes amb el foment d'una nova infraestructura ciclista que permeta la connexió a través d'aquestes vies de ciclovianants clares i directes amb la ciutat de València. "Cal ressaltar —remarca la Conselleria de Política Territorial— la consolidació d'una xarxa metropolitana que arribarà fins als 1.047 quilòmetres de vies de ciclovianants interconnectades.

També et pot interessar

stats