Marc Candela (STEPV) sobre la nova proposta d'accés a la docència: "D'entrada, sembla com una carrera d'obstacles"
El sindicat majoritari de l'ensenyament critica la idea de filtrar els futurs docents amb nous examens d'accés a Magisteri i el màster de secundària
A l'STEPV, el sindicat majoritari de l'ensenyament a la Comunitat Valenciana, no el convenç la proposta del Ministeri d'Educació per a reformar la carrera docent i particularment la idea d'un examen previ per a limitar l'accés a la carrera de Magisteri i el màster de secundària. "D'entrada sembla com una carrera d'obstacles. Les proves semblen una manera de filtrar, com les oposicions", ha explicat a Les notícies del matí el portaveu de l'STEPV Marc Candela, en una primera impressió a l'espera de poder estudiar a fons la proposta.
"Fer una prova per a entrar al màster de secundària per a fer una altra prova en l'oposició per a entrar a la docència veig que és una carrera d'obstacles", ha insistit.
El portaveu sindical considera que amb el nou full de ruta que proposa el ministeri -que recomana assignatures d'orientació a la docència en les carreres universitàries- les proves d'oposició ni tan sols haurien de ser necessàries.
"Si ja fas proves per a entrar al màster que et prepara per a la docència i després de les oposicions fas un procés més seriós de pràctiques a l'aula, el pas intermedi de l'oposició et sobra, perquè ja tens els coneixements científics, els coneixements didàctics se suposa que els tens. Amb unes pràctiques seria suficient i ens estalviaríem les oposicions", ha explicat. L'STEPV, recorda, és crític amb l'actual concurs oposició "memorístics, del segle XIX i gens objectiu". "Incorporar més proves no crec que siga la solució", ha dit.
Introduir diferències salarials em fa molta por
Tampoc convenç al sindicat la proposta d'avaluació i els incentius als docents, ja que entén que aquests processos sempre han sigut un "mecanisme de divisió" entre el professorat. "Introduir diferències salarials em fa molta por (...) En lloc de col·laborar posen a competir els docents i aquesta competència no hauria d'estar en el vocabulari", ha manifestat Candela.
En la primera revisió del document, l'STEPV també troba a faltar la referència a les condicions de treball i destaca que no aborda les ràtios elevades, la pèrdua de poder adquisitiu, la falta de personal i l'alta càrrega de burocràcia que assumeixen.
Per contra veu encertada l'atenció del ministeri sobre la necessitat de millorar el sistema de pràctiques, que entén com una part nuclear de la preparació docent i que reconeix que s'ha convertit en un tràmit.