La major part de l’alumnat universitari necessita el suport familiar per a pagar les taxes

Així es desprén de l’últim informe de la Xarxa Vives d'Universitats, que destaca també les desigualtats entres sexes

Opositors i opositores s'examinen de les proves MIR a una aulari de la Universitat de València
Aula de la Universitat de València en una imatge d'arxiu / Sabina Garcés

La major part de l'alumnat que vol cursar estudis superiors necessita una ajuda econòmica dins de l'àmbit familiar per a poder accedir a la universitat. Aquesta és la realitat que reflecteix l'últim informe publicat per la Xarxa Vives d'Universitats.

Segons les conclusions d'aquest estudi, encara estem lluny d'aconseguir una equitat en el sistema universitari. De fet, més de la meitat de l'alumnat de graus i màsters, un 58%, provenen de famílies de classe social alta, i només un 9% pertanyen a famílies amb un estatus econòmic baix. 

Grafisme finançament estudis superiors
Grafisme finançament estudis superiors / À Punt NTC

Quant a les despeses, la major part del pes econòmic, en un 54%, va a càrrec dels progenitors. La major part de l’alumnat universitari amb què ha parlat À Punt NTC afirma que si no fora per l’ajuda familiar no es podrien permetre pagar la matrícula, que “cada any és més cara”. De fet, les beques i els treballs externs representen cadascun d'ells a penes el 17% de tot el que s'ha de pagar per a formar-se al campus. Això també es tradueix en un retard per a emancipar-se, ja que 6 de cada 10 joves viuen en l'entorn familiar durant la seua etapa universitària.

Grafisme residència de l'alumnat universitari
Grafisme residència de l'alumnat universitari / À Punt NTC

La diferència entre sexes continua molt present. Tot i que les dones són majoria a les universitats, els graus més feminitzats són els de la salut, artístics i educatius, en un clar exemple de matèries marcades pels estereotips de gènere, que reprodueixen les tasques d'àmbit domèstic.

Grafisme diferència entre sexes en l'alumnat universitari
Grafisme diferència entre sexes en l'alumnat universitari / À Punt NTC

Ramon Llopis, catedràtic de Sociologia de la Universitat de València, explica que aquestes desigualtats es deuen al fet que el nostre sistema té una sèrie de febleses, com ara valorar l’alumnat que vol accedir a la universitat no només pel seu rendiment acadèmic, sinó també per les seues rendes familiars i el seu origen. “És un sistema encara molt focalitzat a la situació familiar, que no dona moltes possibilitats d’emancipació”, afirma. 

També et pot interessar