L'apagada de les xarxes, un problema molt més enllà de l'ús social

Miguel Subías ha advertit que en les condicions "que sempre acceptem i mai llegim" figura que l'empresa no té cap responsabilitat en cas d'interrupció del servei

L'apagada de les xarxes, un problema molt més enllà de l'ús social

Molt més enllà de l'oci i de l'entreteniment, els experts consideren que una apagada de les xarxes socials, com la que es va produir aquest dilluns, té repercussions econòmiques, socials i fins personals molt greus, ja que moltes d'aquestes aplicacions s'utilitzen com a eines de treball d'una forma quotidiana.

Diversos experts consultats han observat que es tracta de serveis gratuïts que aquestes empreses ofereixen als usuaris, i que no hi ha forma per tant de reclamar cap perjudici. Les companyies alerten a l'hora de donar d'alta als usuaris que aquest servei pot veure's interromput.

Aquest dilluns van ser quatre de les principals xarxes socials i de missatgeria més utilitzades en el món (Facebook, WhatsApp, Messenger i Instagram), pertanyents a la mateixa empresa, les que "van caure" durant més de sis hores.

Segons el president de l'Associació d'Usuaris d'Internet (AUI), Miguel Subías, els ciutadans pensen que aquests "gegants" estan a resguard d'aquesta mena d'incidències. Així, cada vegada depositen més dades o informació en llocs com el núvol que ofereixen aquest tipus d'empreses "sense parar a llegir i a pensar que en les condicions d'ús ja estableixen que el servei pot ser interromput".

Aquesta interrupció del servei es produeix "sense cap responsabilitat", ha observat Subías. L'expert ha incidit en el fet que moltes persones fan "pivotar" la seua activitat personal i professional sobre aquestes xarxes, i algunes, com el WhatsApp, "estan substituint altres eines" utilitzades tradicionalment per a la comunicació i la coordinació en els àmbits laborals.

"Tots tenim els grups familiars i els d'amics, però tenim també diversos grups de treball", segons el president de l'AUI, i ha explicat a més les marcades diferències segons els grups d'edat, ja que els usuaris més joves a penes usen el correu electrònic, el telèfon o els SMS.

En les condicions que sempre acceptem i mai llegim figura que l'empresa no té cap responsabilitat en cas d'interrupció del servei Miguel Subías - President de l'Associació d'Usuaris d'Internet

Marc Rivero, expert de la multinacional del sector de la ciberseguretat Kaspersky, ha subratllat que tots els grans proveïdors pateixen "caigudes" en la seua infraestructura, però en el cas dels serveis globals com els que presten Facebook, WhatsApp o Instagram tenen "molta notorietat".

Rivero ha recordat que la caiguda d'aquest dilluns es va produir després d'un error configuració que va provocar una caiguda total, però ha opinat que, en aquest cas, el possible risc d'una bretxa de seguretat de les dades els usuaris resulta "poc probable”.

Error humà o ciberatac?

L'empresa de seguretat informàtica Panda ha difós una nota en la qual analitza què podria haver-hi darrere d'aquesta apagada i si pot tractar-se d'un error humà o d'un ciberatac. Segons aquesta empresa, és possible que hi haja hagut algun error no detectat que haja generat una cascada d'altres errors.

Segons ha assegurat, l'origen més comú de les grans "caigudes" sol ser "la distracció humana", però també que podria haver-se degut en aquest cas a alguna mena d'atac malintencionat.

Nomofòbia: la por a separar-se del mòbil

I precisament aquest dimarts la Universitat Internacional de la Rioja (UNIR) ha donat a conéixer els resultats d'una investigació sobre la nomofòbia, la por irracional que pateixen moltes persones a quedar-se sense el mòbil o a romandre desconnectades.

Zuckerberg demana perdó

L'estudi, que s'ha centrat en una revisió de tota la literatura científica que existeix sobre aquest tema entre els anys 2010 i 2019, apunta que les dones i els joves són més vulnerables a patir aquesta por irracional a separar-se del mòbil.

Aquest mateix dimarts, el fundador de Facebook, Mark Zuckerberg, ha demanat perdó als usuaris pels problemes en les tres xarxes socials. Zuckerberg ha evitat concretar l'origen d'aquesta apagada mundial de les xarxes socials.

També et pot interessar

stats