La Generalitat denuncia la CHX a la Fiscalia per abocar residus i abandonar més de 300 vehicles de la dana

L’ens hidrogràfic nega les acusacions: “La CHX no està fent cap treball a la zona i, en els que ha fet, no ha acumulat residus en les parcel·les esmentades”

Restes de vehicles i altres tipus de deixalles que la Conselleria de Medi Ambient ha denunciat trobar-se al llit / À Punt NTC

La Generalitat ha presentat a la Fiscalia provincial de València dos denúncies contra la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX), després de detectar abocaments de residus i de més de 300 vehicles afectats per la dana prop del barranc de Poio. Medi Ambient ha traslladat els fets a la justícia perquè consideren que poden ser constitutius d’un delicte de contaminació ambiental o de trasllat de residus. Poc després que es fera pública la denúncia, l’ens hidrogràfic ho ha desmentit. Argumenta que “la CHX no està fent cap treball en la zona i, en els que ha fet, mai ha acumulat residus en les parcel·les esmentades”.

El secretari autonòmic de Medi Ambient, Raúl Mérida, ha tramitat ambdues actuacions. Este dimarts el ple del Consell s'ha assabentat de la denúncia que la Conselleria de Medi Ambient ha presentat al Seprona per l'abocament i el tractament de residus que està fent la CHX, així com l’abandonament de vehicles al costat d'un punt del barranc de Poio a Riba-roja.

Com apunten des de Medi Ambient, estos fets estan relacionats amb els treballs de recuperació del llit, després de les riuades del 29 d'octubre.

Mérida ha detallat que la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental té tres informes emesos pel cos d'agents mediambientals de la Generalitat amb els quals “hem pogut constatar que els residus que la dana ha deixat al descobert a la zona del llit són traslladats des del mateix llit a la parcel·la contigua —la número 14, del polígon 22 a Riba-roja de Túria— sense cap mena de tractament ni condicionament del terreny, incomplint la normativa”.

Des de plàstics, fins a tèxtils o fusta

Es tracta principalment de plàstics, rodes, tèxtils, fustes que són abocades i enterrades en l'esmentada parcel·la, amb una superfície aproximada de set hectàrees.

El secretari autonòmic ha assenyalat que “davant d’estes males pràctiques de la CHX, des del Consell es treballa des dels primers dies perquè la gestió del milió de tones de residus derivats de les inundacions es faça d'acord amb la normativa en la matèria i s'ha posat en marxa un contracte per valor de prop de 180 milions d'euros amb l'objectiu de garantir un tractament adequat i minimitzar l'impacte el nostre territori”.

Restes de vehicles que hi ha al llit del Poio, segons ha denunciat la conselleria
Restes de vehicles que hi ha al llit del Poio, segons ha denunciat la conselleria / À Punt NTC

Així mateix, durant la compareixença, Mérida ha indicat que un altre equip d'agents mediambientals “també ha verificat en un informe que en la parcel·la 2 del polígon 22 de Riba-roja hi ha 217 vehicles afectats per les inundacions, acumulats en diversos punts d'apilament”.

Estos fets s'uneixen a una altra inspecció que ha constatat que hi ha altres 84 vehicles abandonats. “El Consell també va prendre en coneixement d'eixe tercer informe que amplia la quantitat de vehicles apilats al barranc de Poio i els voltants als 301”, ha remarcat Mérida, que ha afegit que este últim document també s'ha traslladat al Seprona des de la Direcció General de Qualitat Ambiental.

Tractament de vehicles adequat

El dirigent autonòmic ha insistit que estos vehicles “han de tractar-se d’acord amb la normativa, com s'ha fet amb el pla conjunt posat en marxa per la Generalitat i els ajuntaments per a gestionar la retirada de més de 130.000 vehicles”.

En este sentit recordava que, d'acord amb la disposició desena del Reial decret llei 8/2024, la responsabilitat de la retirada depén de la ubicació dels vehicles. “D'una banda, la CHX hauria d'haver-se encarregat dels situats en llits, la Generalitat dels quals estaven en vies autonòmiques, i els ajuntaments, dels situats en parcel·les municipals”, detallava.

Els propietaris de vehicles afectats en esta situació podien retirar-los abans del 28 de febrer, a partir d’aquell moment es consideraran com a vehicles abandonats i han de ser traslladats a centres gestors per al tractament i gestió de baixa definitiva.

Una gestió, segons ha agregat Mérida, “que no sols pot afectar el nostre entorn, sinó que deixa en un absolut estat de desemparament i indefensió més de 300 propietaris de vehicles que encara segueixen, set mesos després, sense poder tramitar les ajudes per la pèrdua dels seus béns”.

La Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX) discrepa de les acusacions de la Conselleria de Medi Ambient. Este organisme, que depén del Ministeri de Transició Ecològica, assegura que els residus que s’han localitzat al punt indicat per Mèrida podrien provenir d’un abocador anterior a la dana, del qual no es tenia constància fins ara. Segons la CHX, este abocador hauria aparegut després dels treballs de conservació i adequació que el Ministeri de Transports està duent a terme per a assegurar l’estabilitat de l’A-3.

Vehicles segons la normativa

D’altra banda, i pel que fa als vehicles afectats per la riuada que, segons la Conselleria, també estan al Poio, la CHX assegura que “s’estan gestionant segons la normativa vigent”. Assegura que desconeix la procedència dels 300 vehicles que, segons Medi Ambient, estan abandonats. “En qualsevol cas, semblen estar en parcel·les privades i fora del domini públic hidràulic”, indiquen.

Malgrat la disparitat de versions, la CHX ha manifestat la seua predisposició a “col·laborar amb totes les administracions per a recuperar i reconstruir el domini públic hidràulic i les infraestructures afectades per la dana”. Així mateix, lamentaven que la denúncia de la Conselleria s'haja presentat “sense proves i prescindint de les mínimes diligències prèvies”.

També et pot interessar

stats