La Generalitat anima a la Generació Z a protegir la seua identitat digital

La iniciativa va arrancar amb un sorteig fictici en Instagram d'un any d'experiències gratis. La campanya convida a "llegir abans d'acceptar" i "pensar abans de publicar"

Campanya Clàusula 42
Campanya Clàusula 42 / GVA

La Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital ha llançat una campanya dirigida a la generació Z per a conscienciar sobre el perill que pot implicar l'ús incorrecte de la tecnologia i establir unes bases de com protegir la identitat digital en línia. La iniciativa va arrancar amb un sorteig fictici en Instagram d'un any d'experiències gratis.

Rocío Vidal, periodista científica i youtuber coneguda com La Gata de Schrödinger, posa cara a la campanya "Clàusula 42" i informa els usuaris de l'error que havien comés per no llegir les condicions i bases legals del concurs.

Cada any es cometen a Espanya més de 250.000 ciberdelictes. Per a demostrar-ho, l'empresa fictícia ExperienZ va llançar a través de les xarxes socials un sorteig en el qual prometia un any d'experiències gratis per tota la Comunitat Valenciana, explica l'administració autonòmica.

El sorteig, emmarcat en la campanya, seguia la lògica d'altres concursos habituals en xarxes socials. Per a participar se sol·licitava el compte d'Instagram més les de tres amics i, després de donar-li a acceptar, apareixia el següent missatge: "Moltes gràcies per participar, procedirem a eliminar aquests quatre comptes d'Instagram a canvi de la participació en el sorteig".

Una vegada arribats a aquest punt, el participant disposava de dues opcions, acceptar o rebutjar, encara que ambdues li portarien a descobrir que acabava de participar en una campanya de conscienciació desenvolupada per la Generalitat.

La participació en el sorteig implicava l'acceptació d'unes bases legals que amagaven una clàusula molt delicada, que només es podia conéixer detenint-se a llegir les condicions.

La clàusula 42 establia: "Mitjançant l'aprovació d'aquests termes i condicions d'ús, el/la participant aprovava i permetia l'esborrat digital del seu compte d'Instagram, així com els comptes dels tres usuaris que ha decidit etiquetar. Totes les dades i el material audiovisual recollit dels quatre comptes d'Instagram passarien a la disposició de tercers, que podran fer diferents usos com ara la suplantació d'identitat, l'estafa, l'extorsió o altres delictes similars".

Llegir abans d'acceptar i pensar abans de publicar

A partir d'ací, aquesta campanya, que convida a "llegir abans d'acceptar" i "pensar abans de publicar", es completa amb un manual de bones pràctiques que els joves es poden descarregar i que pretén servir de guia per a relacionar-se en la xarxa.

Amb aquest projecte es pretén posar de manifest la complexitat de la realitat dins de les xarxes socials, que aprofiten les llacunes legals per a establir una relació de superioritat i desprotecció dels usuaris enfront de delictes i fraus digitals, així com fomentar el bon ús de les tecnologies per a evitar situacions de vulnerabilitat en les xarxes.

La identitat digital és un concepte abstracte, complex i difícil de controlar, per això és important protegir-la aplicant el sentit comú i la responsabilitat col·lectiva.

També et pot interessar