Com funciona el cervell davant de l’allau d’ofertes de les rebaixes?
Experts de neuromàrqueting mesuren les nostres reaccions per optimitzar les vendes
Arriben les rebaixes d'estiu i les ganes de gastar. Però alguna vegada s'han plantejat què és el que els mou per a comprar? La resposta la poden trobar en el funcionament del cervell i les marques saben com aprofitar-ho a través del neuromàrqueting.
Quan anem de rebaixes s'activa el cervell, que funciona com una màquina de fer comparacions per a prendre la decisió correcta. Els experts de neuromàrqueting gasten una electroencefalografia per mesurar les reaccions d’una persona voluntària que entra a una botiga. David Juárez, professor investigador de neuromàrqueting a la Universitat Politècnica de València (UPV), explica que són catorze regions de cervell les que monitoren i que registren les ones que emet per a interpretar-les. “D’aquesta manera sabem si l'usuari sent activació emocional, a què presta més atenció: si al producte, la descripció o el preu del producte, si s'estressa o es relaxa”, explica el professor.
La decisió de compra ve marcada pel sistema de recompensa basat en la dopamina i el plaer i les marques ho tenen clar: “Juguen amb els sentiments”, assevera Pablo Ferreiro, docent investigador de Digital UPV. Missatges com “l’escassetat, apremi, últimes unitats, últims preus, soles 24 hores: això li genera estrés al cervell per a afanyar-se”, explica Ferreiro.
Aconseguir controlar els impulsos no només evitarà pel consum desmesurat i sentir culpabilitat, sinó que també ens estalviarà buidar-nos les butxaques.