Més freqüències, 22 combois nous i ampliació de la xarxa: el full de ruta de Metrovalència i el TRAM d'Alacant fins al 2030

Ferrocarrils de la Generalitat presenta el pla d'actuació per als pròxims quatre anys amb una inversió total de 840 milions destinada a "modernitzar" la infraestructura del metro i el tramvia

Mazón, durant la presentació del pla d'actuacions d'FGV 2026-2030
Mazón, durant la presentació del pla d'actuacions d'FGV 2026-2030 / Generalitat

El govern valencià invertirà, a través de Ferrocarrils de la Generalitat (FGV), 839 milions d'euros d'ací al 2030 per a "modernitzar" la xarxa de Metrovalència i el TRAM d'Alacant. La injecció econòmica, avançada este dijous pel cap del Consell, Carlos Mazón, és la suma de totes les actuacions que contempla el pla estratègic d'FGV per a l'horitzó 2026-2030 i que s'ha presentat en un acte al Palau de la Generalitat amb presència també del conseller d'Infraestructures, Vicente Martínez Mus, i el gerent de l'empresa pública, Alfonso Novo.

Segons ha detallat l'administració autonòmica en un comunicat, el full de ruta d'FGV per als pròxims quatre anys, dividit en sis eixos, va orientat a "mantindre, modernitzar i ampliar" la xarxa de transport públic per metro i tramvia en l'àrea metropolitana de València i la província Alacant.

Sis línies d'actuació

En primer lloc, es contempla un paquet d'actuacions valorat en 275 milions dedicat a les instal·lacions, infraestructures i equipaments tècnics del servici. En este punt s'inclou la renovació de túnels i passos a nivell, la senyalització i comunicacions amb tramvia i trams en superfície de la xarxa de metro, l'actualització de les instal·lacions elèctriques i l'ampliació i millora dels tallers.

El segon apartat, dotat amb cinquanta milions abasta la finalització de les obres escomeses després de la dana que encara estan en execució. Destaquen la reparació de vies, oficines i tallers de València Sud, la nova estació intermodal en este enclavament, el nou post de comandament i la recuperació de totes les unitats afectades.

El tercer bloc és la compra de material mòbil per 185 milions, amb la incorporació de 22 nous tramvies fabricats per Stadler Rail València. El repartiment serà de setze combois per a la xarxa de la província de València i els sis restants per a Alacant. A més, es contempla adquirir noves unitats del metro a partir del 2029 per a fer front a futures ampliacions.

El quart punt estarà centrat en estacions, clients i accessibilitat i té pressupostats noranta milions. Inclou la renovació de les estacions subterrànies de les línies 1 i 2 de Metrovalència i estacions en superfície, un nou sistema d'informació al viatger, noves plataformes d'accés als trens, andanes accessibles per a persones de mobilitat reduïda i noves escales mecàniques i ascensors en les estacions de Metrovalència de Colón, Benimàmet i les Carolines-Fira.

En el quint eix hi ha actuacions per a "millorar" les freqüències del servici, dissenyant "una nova oferta comercial". La intenció de FGV és "replantejar els trajectes de línies 1, 3 i 9 de Metrovalència perquè siguen més curts, de manera que es genere una "regularitat major" en el servici que permeta, alhora, augmentar l'oferta de places. A més, s'establirà com a "freqüència base" dotze minuts en gran part de la xarxa en superfície. Quant al TRAM d’Alacant, la Generalitat assegura que la incorporació de nous tramvies permetrà millorar el servici, però remarca que "a mitjà termini és necessari completar diferents actuacions entre les estacions d'Hospital Vila, Altea i Benidorm per a reforçar les actuals línies 1 i 9".

L'última tanda, amb una inversió de 240 milions d'euros, se centra en la planificació i ampliació de les xarxes de Metrovalència i TRAM d'Alacant. En el primer cas, es finalitzarà el túnel subterrani per als vianants que connecta les estacions d'Alacant i Xàtiva, es duplicarà la via de la línia 3 i es trauran del calaix les línies 11 i 12 per a posar-les en marxa. Estos nous trajectes, anunciats a finals del 2022, connectaran el centre de València amb la façana marítima i el barri de Malilla i l'Hospital La Fe. En el cas del TRAM d'Alacant, entre els nous projectes que es materialitzaran destaquen l'estació Central-Intermodal, la duplicació de via en la línia Hospital Vila-Benidorm, la tramviarització de Benidorm, l'ampliació del baixador de Porta de la Mar, la duplicació de via en l’Albir-Altea, l'electrificació Benidorm Intermodal-Garganes i el nou baixador Jesús Pobre-Pedreguer.

Este apartat contempla també un bloc on es detallen les iniciatives que es dissenyaran i planificaran en els pròxims anys. En el cas del metro a València figuren els soterraments de Paterna i Burjassot-Godella, la connexió entroncament-Pont de l'Assut, la millora de capacitat del túnel entre Albereda i Colom, la nova estació de Torrent i el projecte de la seu intermodal, i la supressió dels passos a nivell del tram Torrent-Picassent. Quant al tramvia alacantí, es plantejarà la connexió Dénia-Gandia i l'expansió de la xarxa cap al sud de la província, tot i que no es concreta més.

Durant la presentació del pla, Mazón ha reclamat el suport econòmic de l'executiu central per a materialitzar totes estes inversions en el calendari previst. Ha manifestat també que “una vegada més, la Generalitat pren la iniciativa assumint tot l'esforç inversor en solitari” i ha ressaltat que el programa d'actuacions per a 2026-2030 és “realista i ambiciós” per a una xarxa que, en conjunt amb el TRAM d’Alacant i Metrovalència, ja desplega 291 quilòmetres de vies.

També et pot interessar

stats