"Les famílies encara han d'estar pendents del telèfon de matinada perquè els diguen si tindran autobús"
El president de la Confederació d'AMPA Gonzalo Anaya, Rubén Pacheco, considera que Educació està "perdent el temps" en canviar el pla de plurilingüisme o el sistema de notes als instituts quan "ara mateix els problemes són uns altres"
Fa ja dues setmanes que el curs escolar 2023-2024 ha començat i els problemes amb el transport de l'alumnat encara persisteixen. Ho ha denunciat aquest divendres el president de la Confederació d'AMPA Gonzalo Anaya, Rubén Pacheco, entrevistat en Les notícies del matí, just l'endemà de participar en una protesta a les portes de la Conselleria d'Educació, amb més pares i mares afectats, per a reclamar solucions. Critica que el conseller José Antonio Rovira (PP), que va eixir per a escoltar els manifestants, done per “normalitzada” la situació quan el nombre de famílies que estan patint les incidències amb els autobusos que han de portar els fills i filles del col·legi a casa i viceversa són les mateixes que el primer dia. “La situació actual que el conseller entén com de suposada normalitat implica que totes les famílies, totes sense excepció, encara han d'estar pendents del telèfon de matinada, fins a les set del matí, perquè els diguen si tindran o no autobús”, ha lamentat.
La llista d'incidents, que afloraren l'11 de setembre i ja encadenen deu dies consecutius, és llarga: autobusos que no cobreixen la ruta, retards, rampes elevadores per a cadires de rodes que no funcionen, vehicles sense adaptar, conductors que desconeixen el camí als col·legis... Hi ha vora una quinzena de centres afectats, a València i pedanies com el Saler, i també comarques com la Ribera Alta o l'Horta. La situació és especialment complicada en les escoles d'educació especial, sobretot les que tenen alumnat de mobilitat reduïda o amb autisme, a qui els canvis de rutina els afecten molt més que a la resta.
Educació ja ha obert un expedient sancionador a l'empresa concessionària, la gallega Monbus, per incomplir el servei i pressionen perquè s'oferisca d'acord amb el que s'ha contractat. Pacheco s'ha mostrat decebut pel fet que el conseller Rovira no els diguera “res nou” quan els va rebre a la seu central d'Educació, a pesar que les famílies concentrades li feren saber “com de no normalitzada estava la situació”.
“Retrocés” en el plurilingüisme
El president de les AMPA valencianes ha valorat com un “absolut retrocés” la reforma exprés que Rovira va avançar ahir en les Corts de la llei del plurilingüisme aprovada pel govern del Botànic, que eliminarà el valencià de les zones castellanoparlants. Considera que el pla, que va nàixer amb l'objectiu d'aconseguir el domini oral i escrit de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana —el castellà i el valencià— “està funcionant” i creu que un canvi ara “pertorbarà el funcionament de la llei mateixa i dels centres educatius”. Tot allò que supose un retrocés en els percentatges de valencià i del conjunt del plurilingüisme en els centres serà pertorbar per complet el funcionament de l'aula”, ha afegit Pacheco, que ha lamentat també el fet que Educació no haja consensuat amb totes les parts implicades la modificació que pretén impulsar el Consell de PP i Vox. Sobre això, ha dit que des de les AMPA demanaren una reunió amb ell l'1 de setembre i encara no han rebut resposta.
Tot allò que supose un retrocés en els percentatges de valencià en els centres pertorbarà per complet el funcionament de l'aula
Estem perdent el temps en canviar el pla plurilingüe quan els problemes de l'educació ara mateix són uns altres
Pacheco, a més, veu “absolutament innecessari” el canvi anunciat en el sistema de qualificacions en els instituts, que enguany tornaran a tindre notes de l'1 al 10. Creu que és un aspecte “anecdòtic” quan hi ha problemes més seriosos que han esguitat el retorn a les aules valencianes, començant per la falta de docents que encara cueja pel caos en les adjudicacions de places, les irregularitats en el transport escolar o entrebancs en el programa Xarxa Llibres que estan obligant algunes famílies d'alumnat de primer de batxillerat a posar diners de la seua butxaca “perquè la Conselleria no vol posar-hi solució”.
Per tot això, el representant dels pares i mares d'alumnes lamenta que Educació està “perdent el temps” en assumptes com la reforma del plurilingüisme o el canvi en el sistema de notes “quan els problemes ara mateix són uns altres”. Per aquest motiu acusa Rovira i el seu equip de fer “deixadesa d'obligacions” i els demana que se centren “en el que és important” per a l'educació dels xiquets i de les xiquetes valencians, que “no estan podent anar a l'escola i no saben si tindran llibres de batxillerat”.