Els experts coincideixen que, per a lluitar contra el canvi climàtic, caldrà fer renúncies en el present

Científics, divulgadors i professionals de la comunicació han celebrat aquest dijous un debat sobre el paper dels mitjans en la conscienciació social

Taula rodona al Meteocom, aquest dijous de vesprada
Taula rodona al Meteocom, aquest dijous de vesprada / À Punt NTC

La lluita contra el canvi climàtic implica assumir que vivim també un canvi social, on haurem de renunciar a diverses comoditats de la nostra vida actual. És una de les conclusions a les quals han arribat científics, divulgadors i professionals de la comunicació durant el debat celebrat aquest dijous de vesprada dins del MeteoCom, organitzat per À Punt Mèdia. 

Els ponents de la taula redona "El paper conscienciador de les televisions: la importància dels comunicadors” han reflexionat sobre el paper dels mitjans per fer arribar aquest missatge de manera efectiva a la població.

“Ens hem de clavar tots dins del cap que estem en un canvi de paradigma, un canvi de cicle”, ha afirmat el meteoròleg i presentador Tomàs Molina. En aquest nou escenari, “on precisament aquesta setmana hem conegut que ja som 8.000 milions de persones al planeta, no podem continuar consumint petroli”, ha exemplificat.

Davant de missatges massa conformistes amb la situació, la meteoròloga, Mónica López ha advertit del risc d'acomodar-nos en una posició passiva. “Ens hem d’adaptar, però això provoca una relaxació: com actuarem si no passa res?”, reflexiona. 

Al mateix temps, López ha alertat del perill de romantitzar els missatges en positiu. “Diem a la població que per revertir els efectes del canvi climàtic hem de comprar cotxes elèctrics, fruita de temporada o instal·lar plaques solars i millors finestres a casa, però sabem quants diners pot costar això?”, ha plantejat. “Totes les solucions positives costen diners”, hi ha afegit. 

La responsabilitat dels mitjans com altaveu

La responsabilitat dels mitjans en fer d’altaveu a discursos negacionistes també s’ha posat damunt de la taula. El divulgador meteorològic José Miguel Viñas ha alertat que els mitjans li donen més importància de la que cal al negacionisme. “No hem de focalitzar tots els nostres esforços de comunicació en donar resposta al discurs negacionista, sinó en educar la població”, ha afirmat. 

Andreu Escrivà, divulgador científic, ha coincidit en aquest sentit i ha assegurat que “no cal comprar el marc del negacionisme”; el corrent “més dur”, com els moviments contra la vacunació, són “molt minoritaris”. “Tinc dubtes sobre com cal fer front a aquest discurs, però evitaria discutir amb ells i faria referència al consens científic”, ha explicat Escrivà.

La programació del MeteoCom continua demà, amb més debats i xarrades al voltant del canvi climàtic i el seu impacte social.

També et pot interessar

stats