Escola Valenciana reclama "decisions valentes" per a crear comunitats educatives diverses, plurilingües i digitals

En l'acte de cloenda del sisé congrés, el conseller d'Educació, Vicent Marzà, ha anunciat la creació de dues càtedres universitàries

Acte de cloenda del 6é Congrés d'Escola Valenciana
Acte de cloenda del VI Congrés d'Escola Valenciana / Escola Valenciana

Escola Valenciana ha celebrat l'acte de cloenda del sisé congrés "Som llavors", aquest dissabte 11 de desembre al paranimf de la Universitat Politècnica de València. Durant la intervenció, el conseller d'Educació, Cultura i Esport Vicent Marzà ha anunciat la creació de dues noves càtedres universitàries. A la Universitat d'Alacant, la càtedra de Multilingüisme i a la Universitat de València i la Universitat Jaume I la càtedra interuniversitària de Transformació Educativa Carme Miquel.

La trobada s'ha celebrat els dies 9 i 10 i ha versat sobre coeducació, plurilingüisme i transformació digital a les aules. En aquest congrés han participat més de 300 persones, entre les quals hi ha ponents, professorat en actiu, estudiants de magisteri i activistes d'Escola Valenciana. Al llarg de tot l'esdeveniment hi ha hagut més de 30 ponències, tallers i comunicacions, totes al voltant de les tres temàtiques principals.

El president d'Escola Valenciana, Natxo Badenes, s'ha referit al lema d'aquest congrés "Som llavors". Badenes ha encoratjat les noves generacions a implicar-se en les comunitats educatives i les coordinadores comarcals, una implicació "que ens impulsarà encara més lluny i que ens permetrà continuar els projectes i crear-ne de nous".

En el sisé congrés de l'entitat s'han establit les línies d'actuació:

  1. Per tal de dur avant propostes innovadores en el camp de la coeducació cal formació específica per al personal docent que incloga entre altres coses com tractar la diversitat de gènere.
  2. Cal una revisió dels currículums on la figura femenina tinga representació en qualsevol disciplina i crear recursos educatius.
  3. La coeducació és un eix i així cal treballar-lo als centres.
  4. S'ha de donar suport a projectes d'innovació que venen dels centres i que treballen amb realitats lingüístiques concretes.
  5. És necessària una revisió de l'exempció a les terres del sud perquè el professorat suporta una càrrega extra que no hauria de tenir.
  6. Formació i recursos per a fer efectiva la transformació digital als centres. Actualment, la connexió és deficitària i la formació del professorat també.
  7. Encara no s'ha arribat a un acord entre famílies, docents i equips directius de com integrar els dispositius mòbils als centres educatius. Hi ha avantatges i també inconvenients. L'abús dels mòbils preocupa docents i famílies.
  8. Les experiències han demostrat la necessitat de compartir el saber fer dels i de les mestres

Amb aquest esdeveniment, Escola Valenciana ha homenatjat "totes les dones que han contribuït a fer una escola valenciana, innovadora i igualitària. Especialment, ha visibilitzat la figura d'Empar Navarro, mestra i política valenciana de la Segona República amb un remarcable compromís social".

També et pot interessar