Enviar un whatsapp conduint redueix l'atenció al volant un 53%

En cas d'utilitzar el dispositiu de mans lliures mentre es condueix el percentatge de distracció és del 40%

Un conductor atén el seu telèfon mòbil mentre condueix
Un conductor atén el seu telèfon mòbil mentre condueix

Mantindre una conversa per WhatsApp redueix l'atenció del conductor en un 53%, segons un estudi de la Fundació Mapfre centrat en el telèfon mòbil amb mans lliures i l'impacte d'aquest en la conducció, presentat aquest dijous.

Atendre una simple telefonada relaxada mentre es condueix no és tan inofensiu com es pot pensar. Parlar pel mòbil amb el sistema de mans lliures redueix "dràsticament" l'atenció al volant en un 40% i incrementa de manera important la probabilitat de cometre una infracció com saltar-se un semàfor en roig.

En l'experiment, per al qual es va utilitzar un simulador d'última generació, van participar 24 conductors, homes i dones, d'entre 20 i 65 anys, amb almenys 2 anys de permís de conduir; la meitat d'ells van acudir sense fatiga ni somnolència a la prova i l'altra, fatigats i somnolents després d'una nit treballant i sense dormir.

La primera conclusió és que qualsevol ús del mòbil multiplica per dos la probabilitat de cometre greus errors de conducció com perdre la trajectòria, saltar-se un semàfor en roig o atropellar un vianant.

Usar WhatsApp és l'acció que comporta més risc, ja que multiplica per dos la probabilitat de cometre una errada en la conducció, comparat amb conduir sense usar el mòbil. Els conductors es tornen "quasi cecs" als semàfors: el risc de cometre aquesta infracció s'incrementa un 45%.

L'estudi revela que conduir cansat i somnolent disminueix "greument" l'atenció en un 52%, en comparació amb conductors descansats.

A més, el consum de combustible i les emissions quan es parla per telèfon augmenten en un 10%, en produir-se més accelerades i frenades i per l'ús incorrecte de les marxes.

Atés el perfil del conductor, les dones tenen menys errors de conducció, els majors cometen menys infraccions però més errades i els joves, més infraccions i gasten més combustible.

No obstant això, els resultats del simulador han oferit una troballa inesperada: els conductors fatigats es van espavilar i es van mostrar més centrats en la conducció durant els tres minuts de telefonada, tant relaxada com estressant, alguna cosa que els autors han denominat efecte despertar.

A Espanya, 300 persones perden la vida cada any com a resultat d'una distracció durant la conducció.

La nova llei de trànsit, que es troba al Senat, endureix les sancions per conduir i subjectar amb la mà dispositius mòbils, amb multes de 500 euros i la retirada de 6 punts del carnet.

També et pot interessar