Educació manté en 200 euros l'augment salarial dels docents i no hi ha acord en les ràtios
La Conselleria presentarà este dimarts una nova proposta sobre el nombre d'estudiants per classe i els sindicats reclamen una reducció "calendaritzada i en valor numèric"
La nova reunió entre la Conselleria d'Educació i els sindicats de docents per a negociar una proposta conjunta i tancar un acord que posara fi a la vaga indefinida del professorat a la Comunitat Valenciana —que inicia la tercera setmana este dilluns— ha començat en un ambient d'optimisme, però ràpidament han aflorat en la taula diferències entre les dos parts que dificulten l'entesa. El govern valencià, encapçalat per la consellera del ram, Mari Carmen Ortí, i el secretari autonòmic Daniel McEvoy, ha comunicat als sindicats que no és possible augmentar l'última oferta de sou progressiva de fins a 200 euros bruts mensuals, mentre el punt de les ràtios per aula s'ha tancat sense acord.
L'última proposta salarial presentada per la Conselleria a les organitzacions convocants de la vaga indefinida del professorat que va començar l'11 de maig —STEPV, UGT, CCOO, CSIF i ANPE— incloïa una pujada de 75 euros mensuals el 2026, 75 euros més el 2027 i 50 euros més el 2028, fins a un total de 200 euros al mes. Educació ha informat en la reunió d'esta vesprada que manté l'increment de sou en esta quantia, però afegint una clàusula amb el compromís de revisió dels últims 50 euros per al 2028. També oferix tres dies de lliure disposició (dos lectius i un no lectiu), desconnexió digital i teletreball o treball fora de seu.
La proposta unitària presentada este matí pels sindicats STEPV, CCOO i UGT demanava una pujada del 20% que compense la pèrdua de poder adquisitiu des del 2010, lligada a una clàusula de revisió salarial dels complements autonòmics que compense anualment l'increment de l'IPC.
La reunió de hui, que ha començat passades les 16:15 hores, s'ha convocat després que este matí els sindicats STEPV, CCOO PV i UGT-PV, convocants de la vaga, hagen presentat en les dependències centrals de la Conselleria la seua proposta d'acord, com els havia reclamat la consellera Ortí per a reprendre les negociacions. CSIF i l'ANPE estan també convocats a la trobada perquè tenen representació en la taula sectorial d'Educació: en el primer cas són organització convocant de la vaga, mentre que en l'altre van afegir-se a secundar-la més tard.
Minuts abans de la cita, desenes de persones vestides amb les ja habituals camisetes verdes reivindicatives estaven al voltant de la seu d'Educació, en alguns casos corejant lemes com a "consellera dimissió". Les protestes, de fet, han continuat de vesprada, mentre transcorria la trobada dins de l'edifici.
Discrepàncies entorn de les ràtios
Les delegacions negociadores estan abordant punt per punt tota la sèrie de reivindicacions que havien posat damunt de la taula els representants del professorat. El primer tema que s'ha debatut han sigut les ràtios, un dels assumptes prioritaris per als sindicats i en què, de moment, no hi ha acord.
McEvoy s'ha manifestat favorable a reduir el nombre d'estudiants per aula segons el que s'establix per la Llei estatal i de manera progressiva, s'aprove o no l'avantprojecte de llei del Ministeri, a partir del curs 2027-2028, ja que en el del pròxim any 2026-2027, ha dit, no seria possible perquè està ja en marxa l'admissió dels estudiants. Els sindicats, per la seua part, han demanat que la baixada de ràtios estiga "calendarizada" i quantificada en cada etapa, de manera "que quede garantida", amb regularitzacions específiques dels centres amb característiques singulars, han informat fonts de l''STEPV presents en la negociació. Així mateix, volen que també es contemple a les Escoles Oficials d'Idiomes (EOI) i a la Formació Professional Bàsica. Este primer punt s'ha tancat sense acord entre les parts i Educació s'ha compromés a presentar este dimarts una nova proposta sobre ràtios.
La trobada entre l'administració autonòmica i els sindicats, la que fa quatre des que va esclatar la vaga, arriba després de l'última manifestació que va reunir dissabte a València a més de 30.000 persones de la comunitat educativa, entre docents, famílies d'alumnes i estudiants. Durant les tres setmanes que dura la parada indefinida del col·lectiu docent són diverses les mobilitzacions que s'han repetit per diverses poblacions de tota la Comunitat Valenciana.
((Notícia pendent d'actualització))