Educació alerta del repunt d'assetjament i ciberassetjament als centres valencians en cinc anys

A la Comunitat Valenciana s'ha passat de 610 casos comunicats en el curs 2018-2019, a tindre 1.125 casos durant el curs 2022-2023

El conseller d'Educació, Universitats i Ocupació, José Antonio Rovira
El conseller d'Educació, Universitats i Ocupació, José Antonio Rovira / GVA

Els casos d'assetjament i de ciberassetjament en els centres educatius de la Comunitat Valenciana pràcticament s'han duplicat en cinc anys, segons els registres arreplegats a través del programa Ítaca, en el pla previ de prevenció de la violència i de promoció de la convivència a les aules valencianes. En concret, han passat de 610 casos comunicats en el curs 2018-2019, a tindre 1.125 casos durant el curs 2022-2023.

Així ho ha donat a conéixer aquest dimecres el conseller d'Educació, José Antonio Rovira, en el marc de la jornada sobre l'assetjament i la violència escolar organitzada per la Universitat CEU-Cardenal Herrera. El conseller ha assenyalat que la violència escolar en "totes les seues formes" constitueix "una violació dels drets a l'educació, a la salut i al benestar dels menors", i ha incidit en el fet que, a pesar que cada vegada existeix "una major conscienciació" sobre el problema, "encara" és una realitat en el sistema educatiu.

Rovira ha posat en relleu la necessitat d'actuar per a frenar els casos d'assetjaments escolar a les aules perquè d'acord amb un informe de la Unesco, "un de cada tres estudiants, és a dir, el 32% de tot el món, va ser víctima d'assetjament per part dels seus companys d'escola", ha assenyalat. També ha recordat que segons l'Organització Mundial de la Salut (OMS), entre gener de 2021 i febrer de 2022 es van detectar "11.229 casos greus de bullying a Espanya", la qual cosa ens situa com "un dels països europeus amb major incidència de violència a les aules".

Així mateix, ha subratllat que, l'últim estudi de convivència escolar presentat pel Ministeri d'Educació situa en un "9,53% l'alumnat de primària que assegura haver patit assetjament escolar i en un 9,2% ciberassetjament".

Ús pervers de les xarxes socials

El conseller ha lamentat que cada vegada hi ha més violència "a través d'eines digitals, com les xarxes socials", de les quals considera que, "en moltes ocasions, es fa un ús pervers". El conseller d'Educació ha demanat la implicació de tota la comunitat educativa, des d'alumnes fins a famílies, administracions i centres educatius.

"Hem d'assumir la importància de fomentar hàbits de convivència positiva i la corresponsabilitat que tots tenim en l'erradicació de la violència escolar. Davant l'assetjament escolar, l'única posició vàlida és tolerància zero", ha asseverat.

A més, el responsable d'Educació del Consell ha assenyalat que les seqüeles poden perdurar "tota la vida" si no són gestionades de manera "adequada" pel sistema. Ha incidit en la "sensibilització i la conscienciació" per part de les institucions i centres educatius per a previndre els casos d'assetjament.

Actualment, la Conselleria treballa en la revisió de la norma que regula la convivència en el sistema educatiu valencià, per a "fer front a eixes situacions d'assetjament escolar, redefinint protocols i actualitzant mesures". També s'ha aprovat el Pla Valencià de Salut Mental i Addiccions 2024-2027, que "posa el focus" en la promoció d'una salut mental positiva, en paraules del conseller.

També et pot interessar

stats