Quins són els nostres drets quan viatgem?
La Unió de Consumidors de la Comunitat Valenciana edita una guia amb recomanacions i informació sobre els nostres drets quan viatgem en tren, avió, vaixell o lloguem un vehicle
Quins drets tenim quan es cancel·la un vol, una companyia aèria ens perd l'equipatge o un tren de llarga distància es retarda? La Unió de Consumidors de la Comunitat Valenciana ha publicat una guia que intenta donar resposta a aquestes preguntes i que recull els drets que tenim quan fem un viatge, ja siga en tren, avió, vaixell o cotxe de lloguer. El document, en format de tríptic analitza els principals escenaris en què pot trobar-se qualsevol ciutadà, per tal d'informar-lo i que puga exercir els seus drets. Inclou també importants recomanacions, que cal tindre en compte per a evitar mals majors.
Tren
En el transport ferroviari internacional o de llarga distància, en cas de retard en l’arribada a una destinació final d’almenys una hora, el viatger té dret a:
- Assistència, amb menjar beguda i en alguns casos, allotjament.
- Triar entre anul·lar el viatge i la devolució dels diners.
- Continuar o modificar el viatge en condicions semblants i sense cost addicional.
En cas que s’informe del retard abans de comprar el bitllet o s’opta pel reemborsament del bitllet, no hi ha dret d'indemnització.
Avió
En els vols, en cas de cancel·lació o denegació d’embarcament, el passatger té dret a:
- Assistència, amb menjar i beguda, accés a la informació, allotjament (si fora necessari) i transport.
- Transport alternatiu fins al seu destí en condicions semblants o reemborsament del preu del bitllet
- Indemnització d’entre 250 i 600 euros segons la distància del vol, les hores de retard o la data de cancel·lació del vol.
En els incidents relatius a la destrucció, pèrdua i avaria o retard de l’equipatge, la companyia aèria serà, per norma general, la responsable de reparar el mal causat. En el cas de detectar qualsevol irregularitat, el passatger ha de comunicar-ho abans d’abandonar l’aeroport a la companyia aèria o als agents d’assistència i representants d’aquesta.
Se li emetrà un comunicat d’irregularitat d’equipatge (PIR) que el passatger ha d’emplenar al mateix aeroport, ja que en cas contrari, serà molt difícil demostrar els danys.
Vaixell
En els viatges en vaixell, en cas de cancel·lació o retard de més de 90 minuts, el viatger té dret a:
- Reemborsament del bitllet en un termini de set dies i, si correspon, un servei de tornada al primer punt de partida, i la conducció fins al destí final en condicions similar i sense cost addicional.
- Una indemnització mínima del 25% sobre el preu del bitllet
Lloguer de vehicles
La guia també fa algunes recomanacions bàsiques per aquells consumidors interessats a llogar vehicles durant els viatges. Sobretot, destaca que hem de ser cautelosos i revisar bé el contracte, la política de combustible i les condicions de l'assegurança abans de signar res. A més, hem de comprovar sempre que el vehicle no tinga cap desperfecte, i en cas que en trobem cap, anotar-ho en el document de recollida i fer fotos i vídeos des de diferents angles. Per últim, recomanen que si es pateix algun contratemps amb el vehicle ho notifiquem a l'empresa de lloguer i que davant qualsevol irregularitat tenim el dret de sol·licitar el full de reclamacions.