Tres xiquets entre els dotze morts per l'incendi forestal de Los Gallardos, que encara deixa 23 desapareguts
La majoria de les víctimes mortals són persones estrangeres que tractaven de fugir en cotxes
L’incendi forestal declarat este dijous al terme de Los Gallardos, un municipi de la província d'Almeria, deixa dotze morts confirmats, tres dels quals són menors, i vint-i-tres persones sense localitzar.
De les persones que estan oficialment confirmades com a mortes, almenys onze són estrangeres. Quatre de les víctimes mortals, pel que sembla, anaven en un cotxe. Tots són estrangers i possiblement britànics per l'indici del volant contrari del vehicle, però els cossos encara estan pendents d'identificar.
Altres set víctimes mortals anaven en un grup de nou, dos de les quals van poder salvar-se, segons el conseller de Presidència, Antonio Sanz, que ha detallat que un és de nacionalitat espanyola i la resta podrien ser també estrangers, en concret belgues o britànics.
A més, hi ha almenys quatre persones ferides de gravetat i altres quatre en un estat menys delicat. Tot fa pensar que algunes de les víctimes mortals han faltat quan tractaven de fugir de la zona forestal que s'havia incendiat. De fet, diverses de les víctimes estaven dins dels seus vehicles.
En este sentit, el conseller de Presidència, Antonio Sanz, ha indicat a primera hora d'este divendres que els pacients més greus, que presenten "diversos tipus de cremades", es traslladaran en helicòpter a un hospital de Sevilla.
Un cable, origen del foc
El foc, segons ha informat el president del govern autonòmic, Juanma Moreno, es va iniciar en una cuneta "per un cable" trencat que primer van tractar d'apagar els bombers de la localitat, però que va créixer ajudat per vents de cinquanta quilòmetres per hora, de manera que les flames van avançar fins a quinze quilòmetres en només dos hores.
De moment, les flames han calcinat 3.200 hectàrees a la zona, on abunda el matoll i l'espart que en esta època de l'any està sec, la qual cosa ha actuat com a combustible per a un foc, que Moreno ha qualificat d'un dels més ràpids i complexos dels últims anys a Andalusia.
Rutes improvisades d'evacuació
Pel que fa a l'evacuació, el president andalús ha afegit que es va avisar els veïns disseminats i "porta a porta", recomanant en alguns casos el confinament i en uns altres l'evacuació, encara que alguns veïns "no van fer cas" i això és, previsiblement, el que ha pogut causar l'elevat nombre de morts.
Les perquisicions inicials apunten que el desviament per rutes improvisades enmig de la densa fumeguera va agreujar les conseqüències del desallotjament en les primeres hores del succés. Sanz ha concretat dos "escenaris": un amb quatre persones d'origen britànic mortes en un vehicle i un altre amb set morts que, pel que sembla, "estaven caminant" i "buscant una eixida" que "no era la prevista".
No obstant això, a la zona de l'incendi s'han localitzat bastons que usen els excursionistes per a caminar per la muntanya, ha afegit Moreno, un possible indici que hi haja desapareguts a qui el foc va sorprendre mentre feien senderisme.
El servei d'emergències 112 d'Andalusia considera que este és l'incendi "amb més conseqüències registrat fins ara" a la comunitat. Les flames han obligat a evacuar diverses barriades dels municipis de Los Gallardos i Bédar i mantenen desplegat un ampli dispositiu d'extinció. Tot i que inicialment s'apuntava a una dotzena de víctimes mortals, en l'últim balanç que ha oferit el conseller de Presidència, Sanitat i Emergències, Antonio Sanz, ha confirmat que en són onze, encara que ha advertit que la xifra és variable donada la complexitat de la gestió de l'emergència sobre el terreny.
Ràpida propagació
El foc es va iniciar este dijous de vesprada al paratge d'Almocáizar, a Los Gallardos, i es va propagar amb gran rapidesa cap a una àmplia zona forestal i diversos nuclis habitats. Segons les primeres investigacions, l'origen estaria en la caiguda d'un cable elèctric al costat de la carretera N-340A, una incidència que, unida a les altes temperatures, el vent i la baixa humitat, va contribuir al fet que les flames avançaren ràpidament.
El foc ha tingut una evolució "molt ràpida" en una zona "molt escarpada, molt complexa, i que afavorix [l'incendi] per la massa forestal de les pluges" d'este hivern que s'ha assecat, la qual cosa n'ha afavorit la propagació. Per esta raó, el president de la Junta d'Andalusia entén que molts ciutadans, quan veuen el foc, "el primer que fan és fugir". "Ells creuen conéixer els camins, però poden ser perillosos si no tens informació, perquè lògicament et pots ficar en una ratera", ha indicat Moreno.
Una "tragèdia sense precedents"
El conseller de Presidència ha qualificat els fets de "tragèdia sense precedents" i ha lamentat que no s'haja pogut salvar la vida de les víctimes mortals. "No hi ha paraules per a tant de dolor. Hui el cor de tots els andalusos està de dol", ha afirmat. També ha insistit que la prioritat és protegir la població i ha demanat als veïns que seguisquen en tot moment les indicacions dels servicis d'emergència i no assumisquen riscos.
"La situació de l'incendi és complexa. És un incendi amb moltíssim de barranc al qual no ha pogut accedir maquinària, sense zones d'accés. La topografia és dolentíssima", ha explicat Sanz, que ha concretat que el "flanc dret és el més preocupant", perquè el foc pot acabar en zones de cultiu, i un flanc esquerre "molt actiu" en el qual encara no s'ha pogut entrar a treballar.
Uns 600 desallotjats
En declaracions als periodistes al punt de comandament avançat de l'incendi, el conseller de Presidència ha explicat que, dels 600 desallotjats, 193 estan acollits en diferents albergs i en centres provisionals, com el teatre de Lubrín, en un poliesportiu i també en un convent.
Este dijous actua un dispositiu compost per 464 efectius, 124 vehicles i quasi una vintena de mitjans aeris. A més, divendres al matí, des de les 8:00 hores, s'hi han incorporat moltíssims mitjans aeris, mentre que des de l'Infoca hi treballen amb 21 reguardes, 9 camions i diferents tècnics d'operacions fins a quasi 180 efectius.