Més de 200 efectius treballen per extingir l'incendi de Soneja, que ja crema 150 hectàrees
El president de la Generalitat detalla que les condicions durant la nit, amb poc vent i humitat, podrien permetre retindre el perímetre, que ja ocupa una part de la Serra d'Espadan
Un nou incendi colpeja la Comunitat Valenciana este diumenge, a les portes d'una onada de calor que arriba a casa nostra a partir de dilluns. El foc, que afecta massa forestal, s'ha originat al terme municipal de Soneja, a l'Alt Palància, i ha avançat fins a situar-se a les portes del poble veí d'Azuébar, on unes 500 persones han hagut de ser desallotjades per la Guàrdia Civil. Segons ha precisat el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, qui s'ha desplaçat fins al post de comandament avançat, s'estima que les flames hagen cremat al voltant de 150 hectàrees.
"Les condicions climatològiques han millorat considerablement, no hi ha ratxes de vent grans, hi ha una bona humitat i, per tant, es continuarà treballant durant tota esta nit per a intentar mantindre l'incendi en el perímetre on està en estos moments", ha explicat el president.
Juan Carlos Valderrama, conseller d'Emergències i Interior, ha detallat que al voltant de 230 efectius de la Generalitat, l’administració general de l’Estat, la Diputació Provincial de Castelló treballen en les tasques d'extinció. Valderrama, qui ha comparegut esta vesprada davant dels mitjans de comunicació juntament amb Pilar Bernabé, ha informat que més d'una quinzena de mitjans aeris han treballat durant la vesprada per a intentar sufocar” les flames.
Concretament, hi ha mobilitzats quinze mitjans aeris, incloent-hi l'helicòpter de coordinació de la Generalitat i dos mitjans del Ministeri de Transició Ecològica i Repte Demogràfic. Al voltant de les 19:00 hores s'hi han afegit les unitats del Tercer Batalló d'Intervenció de la Unitat Militar d'Emergència, que s'han desplaçat des de la seua base a Bétera (Camp de Túria). A hores d'ara també s'ha establit un post de comandament avançat a Soneja, des d'on oferixen suport logístic i coordinen les unitats desplaçades.
Tal com ha informat Pilar Bernabé, "en estos moments arriba una secció completa de l'UME, que suposa cinquanta efectius de personal, més prop de dèsset mitjans materials de vehicles per a ajudar en les tasques d'extinció", ha explicat.
Bernabé també ha fet una crida a la precaució ciutadana: "Hem de ser conscients del perill que comporten certs comportaments al camp. Totes les precaucions són poques", ha advertit la delegada.
Juntament amb els dispositius aeris, també intervenen en les tasques d'extinció huit unitats de bombers forestals de la Generalitat —tres de les quals helitransportades—, quatre dotacions del Consorci, un agent mediambiental, una unitat de prevenció d'incendis, coordinadors i tècnics forestals i un camió nodrissa de 35.000 litres. A més, per tal de facilitar la faena, s'ha tancat el port de Sagunt per a carregar d'aigua els mitjans aeris mobilitzats.
Esta vesprada, la Generalitat ha decretat la situació 2 del Pla Especial d'Incendis Forestals de la Comunitat Valenciana (PEIF), que s'establix quan una situació d'emergència provocada per un o diversos incendis forestals pot afectar greument la població i béns de naturalesa no forestal, per a l'extinció dels quals pot ser necessari incorporar mitjans extraordinaris.
A més, s'ha establit un post de comandament avançat per a controlar l'avanç de les flames i coordinar les tasques d'extinció.
Desallotjament d'Azuébar
A conseqüència de l'incendi originat a Soneja, la Guàrdia Civil ha ordenat el desallotjament de la població d'Azuébar i s'ha tallat l'accés al municipi per carretera a la CV-230 al llarg d'uns huit quilòmetres.
Segons ha confirmat Valderrama, “aproximadament s’han evacuat 500 persones. Però este municipi és molt turístic, gran part de les persones s’han traslladat a la seua primera residència i les altres, al centre cultural de Soneja”. Posteriorment, han sigut reubicats al seminari de Segorbe (Alt Palància), mentre que el centre cultural de Soneja s'ha habilitat perquè l'equip de l'UME hi passe la nit.
Molts dels veïns i veïnes afectades pel foc viuen amb por i tristesa esta situació, perquè no és la primera vegada que la viuen. L'agost del 2021 un incendi també va obligar a desallotjar la localitat d'Azuébar.
Danys materials
A la zona on s'ha originat l'incendi, entorn de les 13:30 i 14:00 hores al Corral de Almaroz, hi havia diversos masos, que han quedat afectats per l'incendi. De moment no hi ha altres danys materials registrats.
Este dissabte va ser igualment un dia en què es van registrar focs de nord a sud del territori valencià, però en general els servicis d'emergències i extinció van poder controlar-los en qüestió d'hores.